”Uusi sivusto on saanut kiitosta raikkaasta ilmeestään, toimivuudesta ja siitä, että kaikki löytyy sieltä helposti”, kertoo SOL-yhtiöiden viestintä- ja markkinointipäällikkö Taija Paavola. ”Erityisesti kiitosta uudistuksesta on antanut meidän rekrytiimi, joka pystyy nyt yhdistämään työpaikkoihin uratarinoita ja rakentamaan työpaikkailmoitukset toimiala, kaupuki tai vaikkapa esimiehittäin”, hän jatkaa.

Mutta mikä SOLin sivustouudistukseen ajoi ja miten päästiin lopputulokseen, joka on otettu vastaan muitta mutinoitta?

Sisällön ripottelu kahteen osoitteeseen syö resursseja ja löydettävyyttä

Selkein syy sivustouudistukselle oli tuoda pääsivusto sol.fi sekä asiakaslehti Solisti samaan osoitteeseen. Solistin tarinat ovat keskeinen osa SOLin markkinointia ja ne pitää pystyä jakamaan helposti eri kanaviin sekä nostamaan etusivulle, jotta uudetkin lukijat löytävät sisältöjen pariin.

Aikaisemmin asiakaslehti majaili omassa osoitteessaan, joten sisältöjä joutui asettelemaan moneen paikkaan ja linkittämään ristiin. Eikä asiakaslehden rikkaat artikkelit auttaneet pääsivun löydettävyyttä eikä hakukonenäkyvyyttä. Kun kaikki on koottu saman katon alla, se karsii ylimääräiset työvaiheet ja arvokkaasta sisällöstä saadaan kaikki hyöty irti.

Pieni tekninen ongelma voi tuoda ison loven liikevaihtoon

SOLilla on 60 pesulaa, joista iso osa on maakunnissa. Kun potentiaalinen asiakas etsii pesulaa, hän googlaa sen. Edellisellä verkkosivulla pesuloiden yhteystiedot eivät olleet omia sivujaan, mikä vaikutti hakukonenäkyvyyteen. ”Vaikka tämä on teknisesti pieni asia, niin sen vaikutus liikevaihtoon on selkeä. Jos pesulaa hakiessa me emme tule ensimmäisenä hakutuloksena, niin totta kai se vie meiltä asiakkaita”, Paavola kertoo.

Uudistetulla sivustolla jokaisen paikkakunnan yhteystiedot ovat oma sivunsa, johon voi linkittää ja jota voi hakukoneoptimoida. Työ sijoitusten kärkipaikan saavuttamiseen on vasta alkanut, mutta enää tekniset piirteet eivät ole etenemisen esteenä.

Työnantajamielikuva on pitkäjänteistä työtä

Kolmas sivustouudistuksen tavoite oli helpottaa rekrytointia. ”Työnantajamielikuvan ja rekrytoinnin kehittäminen on pitkän aikavälin kehitysjuttu, eikä se siis ole pelkällä sivustouudistuksella valmis. Mutta uudistamalla sivustoa mahdollistetaan, että sitä työtä voidaan tehokkaasti tehdä”, Paavola toteaa.

Jotta avoimet työpaikat tulisivat paremmin löydetyiksi, työpaikkojen hausta tehtiin oma upotettava elementtinsä. Tämän elementin voi lisätä useammalle sivulle, esimerkiksi uratarinoiden loppuun sekä seuraavan kesän kesätyöpaikkojen ilmoituksen osaksi.

Ketterästi suunnittelusta toteutukseen

”Valitsimme Aucorin kumppaniksemme, koska heillä on ketterä organisaatio ja tapa vetää projektia. Koska olemme itsekin ketteriä ja nopeasti reagoivia, niin arvostamme kumppania, joka ei ole byrokraattinen.”

Ennen uuden verkkosivuston suunnittelua projektin tavoitteet ja sivuston kohdeyleisö tarkennettiin yhteisessä workshopissa. Workshopin jälkeen suunniteltiin verkkosivun rakenne rautalankamallilla, jonka päälle tehtiin visuaalinen suunnittelu. Huolellisen suunnittelun jälkeen projekti oli niin selkeä toteuttaa, että valmista tuli varsin ripeästi. ”Olen erittäin tyytyväinen siihen, miten sutjakkaasti koko projekti sujui”, Paavola kiittää.

Digitaalisessa maailmassa kaikki muuttuu niin nopeasti. Toivottavasti saamme jatkaa yhteistyötä Aucorin kanssa ja pääsemme kehittämään sivustoa tästä eteenpäinkin. Nyt kun pohja on kunnossa, ei tarvitse joka kerta aloittaa alusta.

Taija Paavola

viestintä- ja markkinointipäällikkö, SOL-yhtiöt

SOL on nopeasti kasvava perheyritys, jonka toimintaan kuuluu katukuvassa näkyvien SOL Pesuloiden lisäksi siivous-, turvallisuus-, toimitila- ja kiinteistöala sekä SOL Henkilöstöpalvelut.