Verkkopalvelun rooli lomaodotusten ja innostuksen herättäjänä on niin keskeinen, että Naantali Spa on aina panostanut runsaasti sivustonsa houkuttelevuuteen ja laatuun. Aikanaan kilpailijat kävivät kilvan kopioimassa ideoita Naantali Span verkkopalvelusta, mutta nyt ajan hammas oli alkanut nakertaa myös edelläkävijää.

”Tavoitteena oli joustavampi kokonaisuus, jolla pystymme lähestymään asiakkaitamme paremmin. Naantalin Kylpylän palveluntarjonta on erittäin laaja ja monipuolinen, mikä luonnollisesti asettaa koviakin haasteita sivustolle”, toteaa myynti- ja markkinointijohtaja Joni Hakkarainen.

Verkkopalvelu-uudistuksessa lähdettiin siis sekä lisäämään jälleen etumatkaa että parantamaan sivuston konversioita, suorituskykyä, löydettävyyttä ja päivitettävyyttä.

spa-wellness
Mielikuvamatka Naantaliin alkaa jo sivuston ensimmäisestä latauksesta.

Etumatkaa uudella ilmeellä ja kävijäpoluilla

Sivuston ulkoasu suunniteltiin Sunborn-konsernin brändin mukaisesti. Vanhasta jäi paljon tuttuja elementtejä, mutta kokonaisuus on modernimpi, raikkaampi ja visuaalisesti houkuttelevampi. Lupaus arjen ylittävästä luksuksesta ja korkeatasoisesta palvelusta lunastetaankin ensimmäisen kerran jo verkkosivuilla.

”Kilpailulla alalla, kuten matkailu on, tulee asiakkaalle luoda sivuston ensivaikutelmalla WOW-fiilis. Tämän tunteen tulee kantaa läpi koko sivuston ja houkutella asiakasta hakemaan tietoa sekä lopuksi varaamaan loma oman sivuston kautta”, Hakkarainen kommentoi.

Asioinnin helppous on merkittävä osa laadukasta kävijäkokemusta. Siksi sivustorakennetta yksinkertaistettiin ja kävijän polkuja mietittiin aiempaa tarkemmin. Tärkeimmät tiedot ja toiminnot, kuten ajanvaraus, lahjakortit ja aukioloajat ovat helposti kävijän saavutettavissa. Eri kohderyhmien etsimiin palveluihin on myös lyhyempi matka ja paljon tärkeää tietoa on ryhmitelty uudella tavalla.

aukioloajat
Aukioloaikoja hallitaan kootusti yhdestä paikasta ja ne löytyvät helposti myös kävijälle

Vanhan sivuston ongelmana olivat myös epäjohdonmukaiset toimintakehotteet. Ravintolan sivuja selatessaan käyttäjälle tarjottiin huonevarausta ja kylpylähoitoja etsivälle ehdoteltiin lahjakorttia. Nyt sivusto on rakennettu siten, että joka sivulle voi valita sille parhaiten sopivan ehdotuksen kävijän polkua mukaillen. Näin esimerkiksi ravintolaa etsivä kävijä pääse suorinta reittiä tekemään pöytävarauksen.

Parempaa suorituskykyä ja selkeämpää sisällönsyöttöä

Tässäkin projektissa hyödynnettiin räätälöityä page builderia, käyttöliittymältään selkeää lohkoeditoria. Nyt sivuston ylläpitäjät pääsevät vapaasti käyttämään erilaisia visuaalisia sisältöelementtejä ja rakentamaan sivustolle erilaisia kokonaisuuksia tarpeen mukaan. Valinnanvaraa on entiseen verrattuna huomattavasti enemmän.

Sivustossa on panostettu sisällönhallintaan ja monimutkaisetkin asiat on saatu helppokäyttöisiksi, vaikka WordPressin konepellin alla tapahtuu monimutkaisia kytköksiä. ”Sivuston päivitettävyys on aivan eri luokkaa verrattuna aikaisempaan. Käyttöliittymä on tarpeeksi yksinkertainen aloittelijallekin, mutta sallii kuitenkin visuaalisesti ja teknisesti näyttäviä ratkaisuja”, Hakkarainen kiittelee.

Lisäksi sisällön ylläpitämistä ja editoimista on helpotettu koostamalla aukioloajat ja ruokalistat omiksi kokonaisuuksiksi, jossa kullekin toimijalle voidaan antaa turvallisesti pääsy omien tietojensa päivittämiseen. Keskitetty datanhallinta mahdollistaa näiden tietojen hyödyntämisen jatkossa muuallakin, kuten esimerkiksi infotauluissa.

Suorituskykyä lisättiin muun muassa vaihtamalla WPML kevyempään Polylangiin ja optimoimalla kuvien latautumista tuttuun tapaan lazyloadin avulla. Lisäksi sivuston käyttökokemusta ja saavutettavuutta parannettiin hankkiutumalla eroon PDF-tiedostoihin tallennetuista menuista, jotka olivat hankalakäyttöisiä etenkin mobiililaitteilla. Sen sijaan ruokalistat rakennetaan nyt omalla työkalullaan.

Yhteistyö Aucorin kanssa sujui hienosti. Projektilla oli selkeät tavoitteet, joihin Aucor pystyi vastaamaan. Projektin vahva runko takasi että, aikatauluissa pysyttiin sekä tekninen toteutus oli erinomainen. Tulokset näkyvät myös kävijöiden käyttäytymisessä – kaikki keskeiset seurantaluvut ovat kehittyneet positiivisesti julkaisun jälkeen.

Joni Hakkarainen

Myynti- ja markkinointijohtaja, Sunborn Group Oy

Naantalin Kylpylä on maankuulu kylpylä- ja kongressihotelli meren rannalla, Naantalin idyllisen vanhan kaupungin kyljessä. Kylpylä on osa Sunborn Saga Oy:tä, joka tunnetaan erityisesti kylpylätoiminnan pioneerina ja laadukkaiden ravintolapalveluiden tuottajana. Yritykseen kuuluvat Naantalin Kylpylä ja Ruissalon Kylpylä ravintoloineen, Kuntoutuskeskus Ruissalo sekä ravintolat Naantalin Kaivohuone ja Snickari.