Joutsenmerkin markkinointipäällikkö ja projektista vastannut Minna Kinnari ei sanojaan säästele. ”Pelkkää hyvää sanottavaa: huippu porukka, nopea reagointi asiakkaan tarpeisiin ja aikataulussaan pysynyt projekti.” Mutta kaikki kiitos ei missään nimessä kuulu meille.

Projektin onnistumiseen vaikutti merkittävästi se, että myös Joutsenmerkillä oli valmistauduttu hyvin ja sisällöntuotanto valmistui ajallaan. Projektin kulkua helpottaa myös yhteinen kieli.

”Aucorissa osattiin selittää asiat niin, että ymmärsimme. Ei käytetty sitä omaa jargonia. Ja aina pystyi kysymään, jos jokin jäi epäselväksi”, Kinnari naurahtaa.

Hakukone vaatii järeän järjestelmän

Onnistunut yhteistyömme jatkuu sekä ylläpidon että kehittämistyön osalta. Verkkosivustolla toimii Joutsenmerkki-tuotteiden, -palveluiden ja -valmistajien hakukone, jonka taustalla pyörivä valtava datamassa päivittyy palvelimellamme kerran vuorokaudessa.

Datajärjestelmä keskustelee WordPressin kanssa kuin vanha tuttava, vaikka kyseessä on suhteellisen monimutkainen toiminto. Tuotteisiin ja palveluihin liittyvät tiedot synkronoidaan suoraan eräajona WordPressiin.

Kinnari on kertonut odottavansa mielenkiinnolla, minkälaisia tuloksia verkkosivustolla on saatu aikaan. Analysoimme aktiivisesti kerättyä dataa, jonka perusteella sivustoa kehitetään entistäkin paremmaksi.

En ole ennen ollut mukana näin onnistuneessa verkkoprojektissa. Vähän kyllä suorastaan odottelin, että jossain kohtaa tulee jokin ongelma, kuten aina tällaisessa projektissa on tapana. Mutta turhaan.

Minna Kinnari

Markkinointipäällikkö, Joutsenmerkki

Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki kertoo puolueettomasti tuotteen ja palvelun ympäristöystävällisyydestä.