Hae isännöintiä -verkkopalvelu syntyi ratkaisemaan kaksi erittäin selkeää ongelmaa. Taloyhtiöiden hallitusten jäsenet kokivat, että isännöinnin ostaminen oli vaikeaa. Isännöintiyritykset puolestaan saivat sekalaisia tarjouspyyntöjä, joihin joutui järjestään pyytämään lisäselvityksiä. Isännöintiliitolle Hae isännöintiä -sivusto on jäsenyritysten palvelua, vaikka palveluun voivatkin maksusta liittyä myös muut isännöintiyritykset kuin liiton jäsenet.

Ennen projektin alkua Isännöintiliiton digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava Marianne Falck-Hvilstafeldt oli tehnyt taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajille ja muutamille jäsenille kyselytutkimuksen. ”Vastauksista kävi ilmi, että taloyhtiöiden hallitukset kaipasivat apua yritysten löytämiseen, vertailuun ja tarjouspyyntöjen jättämiseen”, Falck-Hvilstafeldt kertoo.

Isännöintiliiton sivuilla oli entuudestaan Hae isännöintiä -toiminto ja aluksi harkittiin vain sen laajentamista lisätiedoilla. ”Lopulta tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että palvelun hakukonenäkyvyys on niin keskeinen asia, että on järkevämpää rakentaa kokonaan uusi sivusto”, Falck-Hvilstafeldt toteaa. Koska Isännöintiliitolla ja Aucorilla on puitesopimus, saatiin uusi sivusto tuotantoon erittäin joustavasti. Sivuston suunnittelusta vastasi jälleen Jarkko Waari, Industry62.

Visiosta toteutukseen

Hae isännöintiä -palveluun kohdistui monenlaisia visioita ja suunnitelmia.

haeisannointia_kokonainen_sivu

  • Saada yrityksistä perustiedot ja yhteystiedot selkeästi esille
  • Antaa yritykselle mahdollisuus kertoa itsestään vapaasti
  • Esittää yritykset helposti vertailtavalla tavalla
  • Rajata yrityksiä esimerkiksi paikkakunnan, palveluiden tai hallintokielien perusteella
  • Tarjota mahdollisuus poimia yrityksiä ”ostoskoriin” ja lähettää linkki valittuihin yrityksiin esimerkiksi taloyhtiön WhatsApp-ryhmään
  • Luoda tarjouspyyntö keskitetysti useammalle yritykselle yhdellä lomakkeella
  • Pitää huolta, että yritykset saavat tarjouspyynnön mukana kaikki olennaiset tiedot kerralla
  • Rakentaa nopea ja hakukoneoptimoitu palvelu, joka auttaa taloyhtiöitä ja isännöintiyrityksiä löytämään toisensa.
  • Siirtää tiedot automaattisesti Mappi-extranetista CRM-järjestelmään ja siitä edelleen palveluun.

Kaikki nämä visiot myös toteutettiin. Lopputuloksena on ainutlaatuinen palvelu Suomessa. Vastaavaa isännöintiyritysten vertailua tai hakua ei löydy mistään muualta. ”Sivusto on saanut todella mukavan vastaanoton. Vaikka emme ole sitä vielä hirmuisesti markkinoineet, niin se on löytynyt yllättävän hyvin ja palaute on ollut positiivista”, Falck-Hvilstafeldt toteaa tyytyväisenä.

Itse projektissa suurimman ponnistelun takana oli, kuten yleensä aina on, saada oikeat tiedot oikeille paikoilleen. ”Nyt yli puolet isännöintiyrityksistä on täyttänyt sähköpostiosoitteeseensa, johon vastaanottaa tarjouksia. Aina, kun jäsenyrityksemme kirjautuvat extranetiin, heitä muistutetaan puuttuvien tietojen päivityksestä. Motivaatiota täyttämiseen pitäisi kyllä syntyä, sillä ensimmäiset isännöintiyritykset saivat palvelun kautta ensimmäiset tarjouspyyntönsä jo heti palvelun ensimmäisenä päivänä”, Falck-Hvilstafeldt naurahtaa.

Teknisiä vaiheita hakukoneiden ja integraatioiden parissa

Sivuston sisällöt tulevat siis automaattisesti rajapintojen kautta extranetista CRM:n kautta haeisannointia.fi-sivustolle. Tässä integraatiotyössä oli mukana myös Ambientia.

Tiedot synkronoituvat sivustolle tunnin välein, jolloin päivitetyt tiedot ilmestyvät automaattisesti viimeistään tunnin päästä. Samoin uudet jäsenyritykset ilmestyvät palveluun ilman, että Isännöintiliiton tarvitsee tehdä mitään.

Sivuston toteutuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota hakukoneoptimointiin. Osalla isännöintiyrityksistä puuttuu omat kunnolliset verkkosivut, jolloin heidät on vaikea löytää. Tämä palvelu tuo heille lisää näkyvyyttä. Siksi esimerkiksi osoitteisiin ja puhelinnumeroihin on lisätty Schema.org-mikrodataa, jolloin Google ymmärtää paremmin sivuston sisällön ja voi käyttää tätä sivustoa myös tietolähteenä esittäessään hakijalle tietoja näistä yrityksestä.

Hakukonenäkyvyyden kannalta on myös tärkeää, että linkit säilyvät toiminnassa. Siksi yrityksen oman sivun osoite muodostetaan palvelussa sekä yrityksen nimestä että y-tunnuksesta. Jos yrityksen nimi muuttuu jossain vaiheessa esimerkiksi yrityskauppojen seurauksena, ohjautuu osoite oikeaan paikkaan y-tunnuksen perusteella.

”Aucor ymmärsi todella hyvin, että tämä palvelu ei ole oma erillinen saarekkeensa, vaan osa montaa kokonaisuutta. He hallitsivat kokonaiskuvan hienosti”, Falck-Hvilstafeldt kiittää.

Jokainen onnistunut projekti on laadukkaan yhteistyön tulos. Se ei ole aina asiakkaasta tai toteuttajasta kiinni, että onnistuuko projekti vai ei, vaan se perustuu yhdessä tekemiseen. Sitten kun hommat toimii, niin ei ole mitään syytä vaihtaa. Siitä on hyötyä, että tunnetaan Aucorin kanssa puolin ja toisin, eikä tarvitse joka kerta lähteä kertomaan taustoja alusta asti.

Marianne Falck-Hvilstafeldt

digikehittämisestä vastaava kehityspäällikkö, Isännöintiliitto

Isännöintiliitto on isännöitsijöiden ja isännöintipalveluja tuottavien yritysten ja yhteisöjen valtakunnallinen etujärjestö. Isännöintiliittoon kuuluu yli 580 jäsenyritystä ja 23 yhdistystä. Hae isännöintiä on Isännöintiliiton tuottama verkkopalvelu kaikille isännöintiyrityksille kautta maan.