Uudistustyöt aloitettiin Berner.fi:stä. Verkkosivuston uudistuksella oli selkeä tavoite: sivujen toiminta haluttiin asiakkaille mahdollisimman selkeäksi ja sujuvaksi. Myös yrityksen lukuisat brändit piti saada helposti löydettäviksi. Remontilta toivottiin lisäksi freesausta ilmeeseen, kuitenkin yrityksen pitkää historiaa kunnioittaen.

Berner Oy:n työntekijöiden arjen helpottamiseksi toiveissa oli, että verkkotoiminta olisi helposti ylläpidettävissä, ja sisällöntuotanto sitä myöten vaivatonta ja sujuvaa. Ihan erityisesti talossa kaivattiin yhtä, osaavaa palveluntarjoajaa, joka pystyisi toteuttamaan kokonaisuuden, auttamaan arkisessa ylläpidossa ja pulmatilanteissa sukkelasti, ja ehdottamaan tarvittaessa uusiakin ratkaisuja toimintaa tukemaan.

Martina
Bernerin viestintäpäällikkö Martina Lilius

Aucor oli luonteva kumppani, sillä sen kanssa oli talossa tehty aiemminkin toimivia verkkoratkaisuja.

”Mikäs sen parempaa, kuin toteuttaa vaativa uudistus sellaisen tahon kanssa, johon organisaatiossa oltiin jo valmiiksi tyytyväisiä”, Bernerin viestintäpäällikkö Martina Lilius tuumii.

Aluksi uudistus oli tarkoitus toteuttaa pienempänä, 2-3 sivun kokonaisuutena, mutta kun matkan varrella huomattiin, kuinka jouhevasti työ eteni, laittoi Berner kerralla kuntoon laajemman, kymmenen sivustokokonaisuuden paketin: mainittu pääsivusto berner.fi, liiketoiminta-alueiden omat sivustot, vuosikertomus ja brändisivustoja (esim. Korrek ja Lasol).

Yhteistyö jatkuu edelleen, sillä Aucor vastaa myös sivustojen ylläpidosta ja neuvoo tarvittaessa, jos ilmenee muutostarpeita tai tulee pulmia vastaan. 

– Toimiva ja helppo keskusteluyhteys ylläpidon kanssa on meille todella tärkeä juttu. On kaikille meille vaivatonta, kun on tiedossa, kehen ottaa yhteyttä, jos tulee kysyttävää. Sellaiset tekniset seikat, jotka vaatisivat meiltä pitkää pähkäilyä, ovat Aucorin väelle arkipäiväisiä askareita. Meiltä vapautuu paljon aikaa ja energiaa omiin töihimme, kun sitä ei tarvitse käyttää verkkoratkaisujen miettimiseen, Lilius kertoo.

Laajan kokonaisuuden uudistus yllätti Bernerin väen sujuvuudellaan ja varsinkin nopeudellaan. 

– Meillä oli mielikuva jähmeistä ja hitaista prosesseista. Uudistukset kestävät monissa yrityksissä pahimmillaan vuosia, kun väki käy välillä lomilla tai vaihtuu kriittisellä hetkellä tai muutoksia tehdään isolla joukolla eri toimijoita. Olin tosi yllättynyt, kun Aucorilta todettiin ensin, että koko valtava homma saataisiin hoitumaan kolmessa kuukaudessa, ja sitten siitä nipistettiin vielä kuukausi pois!

Uudistuksesta on saatu kivaa palautetta sivustojen kävijöiltä. Uusia sivuja on kuvailtu modernimman ja selkeämmän näköisiksi sekä kiitelty, että uudesta ilmeestä huolimatta eri brändien sivut tunnistaa heti tutun Berner-katon alle kuuluviksi.

– Aikaisemmassa verkkokokonaisuudessa laajan valikoimamme eri brändit saattoivat hukkua ja ilme oli yhtenäisen sijasta levoton. Nyt kaikki löytyy helpommin. Se on ilman muuta tärkeää ja yrityksen kannalta tarkoittaa myös sitä, että kuluttaja löytää paremmin myös lopullisen ostopäätöksen äärelle. Kaikin puolin siis onnistunut projekti!, Lilius kiittää.