Ylläpitäjille tärkeintä on helppokäyttöisyys. Kehittäjät arvostavat yhteisöä ja teknisiä yksityiskohtia. Markkinointiväkeä kutkuttaa asioiden yhdisteleminen, esittäminen ja mahdollisuus luoviin toteutuksiin. Kauppiasta viehättää automatisointi, laajennettavuus ja toimintavarmuus. Asiakkaalle tärkeintä on tiedon löytäminen ja helppo sekä turvallinen ostaminen. Liikkeenjohtoa kiinnostaa lisäksi kokonaisuutena investoinnin mielekkyys pidemmällä aikavälillä.

Verkkokaupat herättävät paljon ajatuksia ja yleensä jokaisella on mielipide verkkokaupan tärkeimmästä ominaisuudesta.

Se, että kaikkien toivelistat saadaan toteutettua samanaikaisesti on hyvin ainutlaatuista. Tämä selittää ilmiötä nimeltä WooCommerce.

Eilisen uutiset

WooThemes julkaisi WooCommerce-lisäosan vuonna 2011. Siitä asti se on tunnettu keveydestä ja käytettävyydestä. Se toimii siellä missä WordPresskin eli käytännössä missä vain. Käyttökokemus vastaa hyvin pitkälti yleisiä hyväksi havaittuja käytänteitä, joihin ollaan WordPressin kanssa totuttu. Jos osaat käyttää WordPressiä osaat käyttää myös WooCommercea. Voittokulku onkin jatkunut alkuaskelista lähtien. Vuodesta 2016 lähtien WooCommerce on ollut maailman ja Suomen suosituin verkkokauppateknologia.

Kiitos ja tunnustus hyvin tehdystä työstä allekirjoitettiin vuonna 2015 kun Automattic, eli yhtiö WordPressin takana, osti WooCommercen. Tämä antaa kehitystyön ja ylläpidon jatkuvuudelle lupauksen, jota kellään muulla ei ole.

Mikä tekee WooCommercesta voittavan?

Fakta: Verkkokaupan trendit jyrkkenevät ja syklit lyhenevät.

Mikäli haluat myydä jotain verkossa on verkkokauppa-alustan valinta merkittävin päätös joka on tehtävä. (Toiseksi tärkein on toteuttaja). Tämän päätöksen on syytä palvella mahdollisimman monia ja ottaa huomioon voittava tekijä!

Teknisesti verkkokauppa on toki vain toiminnallisuus verkkopalvelussa. Toiminnallisuus on jotain mitä verkkopalvelussa voi tehdä. Muita toiminnallisuuksia ovat muun muassa mahdollisuus ylläpitää blogia, tarjota sisältöä monella eri kielellä, pyörittää keskustelufoorumia tai vaikkapa kehittää sivuverkostoa (multisite).

Kaikkien toimintojen taustalla on, tai olisi syytä olla, aina strategia. Strategia on ajatus siitä miten jokin tavoite saadaan toteutettua. Yksinkertainen toiminto voisi olla vaikka toimintakehoitteiden viljely pitkin verkkopalvelua joilla pyritään opastamaan käyttäjä onnellisesti ‘kiitos tilauksesta’ -sivulle. Valitut strategiat voivat olla isoja tai pieniä, lyhyt- tai pitkäkestoisia, tavallisia tai innovatiivisia. Parhaita ei ole vielä keksitty. Todennäköisesti ne ovat ainakin osittain yhdistelmiä ja paranneltuja versiota nykyisistä. Parasta mitä voit tehdä nyt on, että valitset alustan joka on strategioiden osalta joustava nyt ja huomenna.

Vanhentuneet ja jäykät tekniikat heittävät ankkurit pohjaan

WordPress WooCommercella on ehdottomasti markkinoiden ketterin verkkokaupparatkaisu, joka osaavissa käsissä voidaan valjastaa strategiaan kuin strategiaan. Tämä antaa valtavasti mahdollisuuksia ja siksi se on voittava tekijä!

woo-valjakko_1200x630(Kuvitus / Photo: Claudia Regina (Creative Commons)