Sain yrittäjäkollegalta viestin Twitterissä:

Olen todella iloinen, että vinkkasit Vihaisesta mulle. Kaikki rullaa kirjanpidossa hienosti eteenpäin. Tsemppiä päivään!

Viestissä mainittu “Vihainen” on siis kirjanpitäjäni, jota suosittelin kollegalle.

Olen itse ollut ilosta kiljahteleva Vihaisen Talouspäällikön asiakas, joten olen kehunut häntä eteenpäin. Omista yrittäjäkontakteistani kolme on siirtynyt Vihaisen asiakkaaksi, ja ainakin kaksi heistä on suositellut jälleen yritystä omalle verkostolleen. Lisäksi blogissa julkaisemani kehut ovat tuoneet Vihaiselle enemmänkin asiakkaita.

En tietenkään saa, ota enkä pyydä kehuistani mitään vastinetta. Olen vain tyytyväinen asiakas, joka suosittelee yhteistyökumppaniaan eteenpäin.

Mikä on tehokkain markkinointikeino vuonna 2015?

Se on onnellinen asiakas, jolla on tavallista laajempi verkosto. Moni kutsuu häntä evankelista-asiakkaaksi tai asiakaslähettilääksi.

Miten tällainen markkinointikeino luodaan?

  • Pidä kunnolla huoli asiakkaistasi. Ole heihin yhteyksissä myös personoidusti, älä vain meiliuutiskirjein ja suoramainoksin. Soita vaikka joskus ja kysy kuulumisia.
  • Tunne asiakkaasi. Etsi joukosta ne, joilla on iso verkosto.
  • Ole laadukas. Huolehdi siitä, että asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun ja tuotteisiin.
  • Jos joskus mokaat, hyvitä se niin ylenpalttisesti, ettei asiakkaalle jää murenaakaan hampaankoloon.
  • Älä pyydä asiakastasi suosittelemaan sinua. Hän kyllä itsekin oivaltaa asian, jos on erityisen tyytyväinen.

Miten tällainen markkinointikeino pidetään?

  • Älä tarjoa rahallista vastinetta suosittelijoille. Se saa kehut tuntumaan masinoiduilta ja epäaidoilta.
  • Kiitä joka kerta, kun asiakkaasi on suositellut sinua eteenpäin.
  • Kerro asiakkaallesi (jos vaitiolovelvollisuuden puitteissa voit), johtiko hänen suosituksensa asiakkuuteen.

Jos saat omista asiakkaistasi vaikka vain prosentin verran evankelistoja, he vastaavat hyötysuhteeltaan kymmentä sunnuntain Hesarin etusivun mainosta.

Katleena Kortesuo on kouluttaja, tietokirjailija, kasvuyrittäjä ja Aucor Oy:n hallituksen jäsen. Katleenan Ei oo totta on Suomen suosituin viestintäalan blogi.