Kävin viime viikolla läpi kymmenittäin kuntien verkkopalveluiden etusivuja. Tajusin, että monessa niissä oli sama vika, mutta ilmenemä oli erilainen:

Kuntien sisältö- ja ilmaisuvalikoima on sen verran suppea, että verkkopalvelun etusivu ei toimi.

Niinpä kasasin maailman hianoimman nelikentän. Tämä avulla voit arvioida, onko oman kuntasi etusivu tolkullinen.

Katleenan nelikenttä

Kaaviossa on tehty kaksi tarkoituksellisen mustavalkoista jakoa:

  1. ilmaisumuodon jako kuvaan ja tekstiin
  2. sisällön jako faktaan ja fiilikseen.

Oleellista on tajuta, että näistä neljästä ruudusta pitää valita vähintään kolme, jotta kunnan verkkopalvelun etusivu olisi tolkullinen. Moni kunta oli kuitenkin valinnut vain kaksi elementtiä sivuilleen.

Ohessa on yleisimmät kombinaatiomokat sekä näppituntumani siitä, moniko kunta käyttää niitä.

Kombo Ongelma Arvioitu prosenttiosuus
1 ja 3 Jos sivut ovat pelkkää faktaa, ne eivät vetoa kovinkaan moneen ihmiseen. 15 % kuntien etusivuista
2 ja 4 Myöskään pelkkä fiilishöttö ei kanna: missä on asiasisältö? 5 % kuntien etusivuista
1 ja 4 Kokonaisuus on epätasapainossa, jos sivuilla on kaavioita ja diagrammeja yhdistettynä eloisaan mainoskieleen. 5 % kuntien etusivuista
2 ja 3 Ei sekään vaikuta loogiselta, jos etusivulla on kauniita fiiliskuvia, mutta sisällöt ovat pelkkiä pöytäkirjoja ja lomakkeita. 45 % kuntien etusivuista

Asiat eivät kuitenkaan ole kovin huonosti, jos arviolta 30 % kuntien etusivuista oli sellaisia, että nelikentästä oli yhdistelty vähintään kolmea elementtiä. Lähes kolmasosa oli siis kunnallisiksi kanaviksi varsin kunnollisia.

Analyysityökaluna nelikenttäni puree pirun hyvin sellaisiin etusivuihin, joissa pitää yhdistää paljon faktaa positiiviseen fiilikseen. Kentän avulla voi tarkistaa, mikä osa-alue etusivultasi puuttuu.

Erityisen hyödyllinen nelikenttä on silloin, jos haluat käräyttää itsesi tyypillisimmästä synnistä:

Ethän vain yritä naamioida puisevaa faktasisältöä mielenkiintoiseksi kivojen kuvien avulla?

Se tekniikka haisee kauas.