Lisäys heinäkuussa 2018: nyt voit kuunnella tämänkin kirjoituksen Samin lukemana.

Tämän alkukappaleen tehtävänä on vakuuttaa sinut. Olen nimittäin kirjoittanut noin 40 kirjaa ja melkein 2000 kolumnia ja blogipostausta – ja näitä tuotoksia on muutamaan kertaan palkittukin.

Siksi nostin itseni juuri ylimmälle neuvojankorokkeelle, ja täältä latelen viisi parasta verkkokirjoittajan salaisuutta. Nämä ovat ammattikirjoittajan kultaisia kikkoja, jotka unohtuvat aivan liian usein.

1. Tee ihan oma yhdyssanamuhennos

Googlasin juuri. Kukaan ei vielä ole käyttänyt sanaa “yhdyssanamuhennos”. Omia sanoja on helppo luoda, kun otat alkuosaksi aiheeseen liittyvän asiasanan ja liität loppuosaksi metaforan tai näkökulman.

Esimerkkejä:

  • Keskustellaanko toimialallasi palkoista? Onko kuohuntaa ilmassa? Silloin kyseessä on tietenkin palkkasokkoilu, palkkakohkaus tai palkkakiehunta.
  • Onko aiheenasi valokuvaus ja graafinen suunnittelu? Onko se laadutonta? Silloin kyseessä on kuvakaamos, leiska-anemia tai design-lässähdys.
  • Haluatko herättää keskustelua käsityötaidoista? Ovatko ne kadonneet? Silloin kyseessä on virkkuuvaje, neulekuolema tai kädentaidottomuus.

2. Retoriikkaa ja rekvisiittaa

Alkusointu eli allitteraatio on kielen tehokeino, jossa kaksi peräkkäistä tai lähekkäistä sanaa alkaa samalla kirjaimella tai kirjanparilla. Näitä on sananlaskuissakin vaikka kuinka: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Ei vara venettä kaada. Parempi pyy pivossa.

Tämä ikiaikainen keino on toiminut Kalevalassa ja toimii yhä. Oleellista on se, että et rakenna korneja yhdistelmiä adjektiivi–substantiivi-parien avulla. Kauniit kutrit ja liehuvat letit on nähty jo. Älä myöskään käytä kliseitä kuten “vauvasta vaariin” tai “synkkä salaisuus”. Jokaisen alkusoinnun on oltava uusi ja yllättävä.

Esimerkkejä:

  • Jos kirjoitat verkko-opasta rekrytoinnista, sen otsikko voi olla vaikkapa Työpaikkahaastattelun typerimmät temput tai Älä rehvastele rekrytilanteessa.
  • Jos taas teet juttua podcasteista, alkusointuotsikkona voisi toimia esimerkiksi Äänessä äiti, eetterissä isä tai vaikkapa Mikrofonista mittaa.
  • Jos kirjoitat blogipostausta golfista, otsikkona voi olla Tii taivasta kohti tai Putti perimmäiseen nurkkaan.

Huomaathan muuten, että jatkuvasti toistuva alkusointu alkaa käydä hermoille? Jokainen listaamistani otsikkoehdotuksista on yksinään toimiva, mutta kun näitä listaa useamman, homma alkaa maistua puisevalta.

3. Tarjolla on kaikkea kihomadoista kampiakseliin

Vaakakuppirakenne yhdistää kaksi erilaista tai vastakohtaista asiaa yhdeksi ilmaisuksi. Sitä voi käyttää monella tapaa: vaikkapa elatiivista illatiiviin eli päästäisestä pitsataksiin tai vastakohtaparina kuten “elämme nyt, kuolemme toiste”.

Kuten huomasit, elatiivi–illatiivi-rakenteessa alkusointu toimii tosi hyvin. Sen sijaan vastakohtaparissa oleellisempaa on rytmi eli tavuiltaan suhteellisen samanmittaiset sanat. Edellisen kappaleen lausahdus ei olisi kuulostanut yhtään niin hyvältä, jos se olisi ollut “elämme nyt, kuolemme tulevaisuudessa”.

Esimerkkejä:

  • Kampaamoyrittäjä voi mainostaa vaikkapa että “teemme mitä tahansa palmikosta polkkatukkaan” tai “tukka kuntoon – elämä risaseks”.
  • Jos kirjoitat varaston työntekijöille intraan ohjeita, tehokeinot ovat sallittuja silloinkin. “Lattialta hyllylle, hyllyltä myyntiin” tai “Trukilla ylös, pumppukärryllä sivuun”.
  • Hammaslääkäri taas voi markkinoida osaamistaan toteamalla hoitavansa kaiken “puruviasta paikkauksiin” tai antamalla hoitovinkkejä: “popsi pikaisesti, harjaa hitaasti”.

4. Nopea kuin ADHD:stä kärsivä marsu

Vertaus on kätevämpi kuin kilo vaseliinia. Sen avulla voit rakentaa tekstiin absurdin tai yhtä hyvin tehokkaan tunnelman. Tarvittaessa voit höystää vertausta alkusoinnulla kuin lihakeittoa lipstikalla.

Esimerkkejä:

  • Jos olet juuri maistanut elämäsi parasta kakkua, se oli koristeellisempi kuin kukkaniitty tai herkullisempi kuin lapsuuden karkkipäivien Lauantai-pussi.
  • Oletko käynyt varallisuusvalmentajalla, joka motkotti sinulle tuhlaamisesta? Silloin tajusit, että elät tuhlailevammin kuin rippilahjojaan törsäävä teini tai kulutat seteleitä enemmän kuin muut vessapaperia.
  • Harrastatko metsästystä, mutta et saa saalista? Siinä tapauksessa ammut huonommin kuin sokea kirahvi tai saat syötävää vähemmän kuin kihdistä kärsivä kastemato.

5. Ostin neljä vihkoa, kuulokkeet ja noin kolmesataa hiuspinniä

Kärjistys ja liioittelu tuovat tekstiin huumoria. Kun väität tarpeeksi överisti jotain, lukija hymähtää ajatuksissaan kärjistyksellesi.

Liioittelun pitää kuitenkin olla ilmiselvää ja tarkoituksellisen yliampuvaa. Muuten joku ottaa homman tosissaan, ja sinua aletaan syyttää valehtelusta.

Esimerkkejä:

  • Haluatko kertoa intrassa, kuinka mahtavia pikkujouluja olet järjestämässä organisaatiollesi? Silloin kyseessä on tietenkin universumin maagisin tapahtuma tai juhlat, jonne YK:n pääsihteerikin anoi kutsua, mutta häntä ei huolittu, koska hän ei ole tarpeeksi merkittävä.
  • Oletko hämmästynyt nopeasta pakettipalvelusta? Yllättikö verkkokauppa positiivisesti? Silloin paketti tuli ovelle hieman ennen kuin ehdit painaa enteriä tai lähetti oli niin nopea, että hän oli pihassa ennen omaa autoaan.
  • Jos tapasit aivan käsittämättömän hyvän tyypin, häntä pitää tietenkin kehua. Todennäköisesti hän on karismaattinen jopa nukkuessaan tai niin tyylikäs pukeutuja, että Stockmannin näyteikkuna punastui häpeästä hänet nähdessään.

* * *

Vielä pieni muistutus: mitään näistä keinoista ei saa liikaviljellä. Muuten tehokeinosta tulee maneeri, ja koko teksti muuttuu tyyliltään jankkaavaksi. Käytä siis viittä vinkkiäni mausteena, älä muhennoksena.

Katleena Kortesuo on monessa liemessä keitetty ja tilanteita hätkähtämätön kriisiviestinnän asiantuntija, joka kääntää uhkat mahdollisuuksiksi. Hän istuu myös Aucorin hallituksessa. Katleenan valokuvat otti Jarno Lindholm.