Huolimatta siitä, etten vieläkään usko kirjan enkä paperilehden kokonaiskuolemaan, harvassa ovat enää ne kirjoittajat joiden ainoa formaatti kulkee läpi painokoneen.

Toimittajat, viestijät ja markkinoijat joutuvat siirtämään hengentuotoksiaan myös digitaalisiin muotteihin. Näin käy lehdille ja kirjoille, siinä missä esitteille, tiedotteille ja kirjeillekin. Moni teksti kelpaa sellaisenaan ruudulta luettavaksi, mutta joitain asioita olisi syytä ottaa huomioon mediumin vaihtuessa.

Tekstin muotoilu

Jaksamme lukea ruudulta pitkiäkin tekstejä, mutta niiden muotoiluun täytyy kiinnittää huomiota. Verkossa, etenkin mobiililaitteilla, sisältöä on miellyttävämpi lukea lyhyempinä kappaleina. Yli neljän lauseen mittaiset kappaleet ovat jo raskaantuntuisia, joten tekstiä pitää pilkkoa pienemmiksi palasiksi.

Väliotsikot rytmittävät lukua ja ovat myös hakukoneoptimoinnin kannalta merkityksellisiä. Siksi niitä kannattaa hyödyntää verkossa paperitekstiä tiuhempaan. Tekstiin on hyvä upottaa linkkejä lisätietoon, jolloin kaikkea ei tarvitse selittää auki varsinaisessa leipätekstissä.

Vuorovaikutteisuus ja linkittäminen

Verkkokirjoittaminen voi olla vuoropuhelua yksisuuntaisen tuuttaamisen sijaan. Kommentointimahdollisuus on yksi tapa päästää lukija osallistumaan. Tekstiin voi myös sisällyttää muiden ihmisten mielipiteitä ja lainauksia helpommin, kun alkuperäisiin kommentteihin voi linkittää. Upottamalla sisältöä sosiaalisesta mediasta saadaan tekstiin mukaan muidenkin ääniä.

#johnaldair #quote #ideabook #monday

A post shared by elisaliisa (@elisaliisa) on

Verkossa jutun yhteyteen voi laittaa äänestyksen, klikattavia lisätietolaatikoita ja vaihtoehtoisia polkuja, jotka aktivoivat lukijaa osallistumaan lukukokemukseen. Sisältöä voi rikastuttaa suuremmilla kuvilla ja graafeilla sekä audiolla ja videolla. Lisäksi on tärkeää johdattaa lukija jutun päätteeksi muiden sisältöjen ja aiheiden pariin, linkittämällä jutun loppuun lisää luettavaa, tehtävää tai nähtävää.

Hakukoneoptimointi

Koska verkossa sisällön pariin saavutaan myös hakukoneilla, voi sisältöä halutessaan kirjoittaa siten, että se löytyy paremmin. Millä hakusanalla ihminen etsii, jotta hän löytää sisällön, jota olet kirjoittamassa? Viljele tätä hakusanaa otsikossa, väliotsikoissa sekä leipätekstissä ja lisää se kuvien nimeen ja alt-teksteihin. Näin sisällön pariin saattaa eksyä joku sattumalta internetissä harhaileva lukijakin.

Vaikka printtituotteissa on omat ihanuutensa, on verkko formaattina paperia monipuolisempi. Siksi ei ole ihme, että yhä useampi siirtää paperilehtensä verkkoon. Pienin muokkauksin paperiset sisällöt taipuvat myös ruudulle ja ottavat uudesta alustasta kaiken ilon irti.

Elisa Heikura on sisältöön leijonaemon lailla suhtautuva copywriter, joka kouluttaa, kirjoittaa ja konseptisuunnittelee.