Ensin on vaikea haalia kirjoittajia yritysblogiin. Yksi ei ehdi, toinen ei halua, kolmas ei uskalla, neljäs ei osaa mielestään kirjoittaa ja viides ei ole koskaan kuullutkaan blogeista. Lopulta padot aukeavat.

Kun työntekijät ymmärtävät julkisen bloggaamisen hyödyt itselleen ja yritykselle, sen jälkeen edessä on seuraava pulma:

Miten kohdistaa teksti lukijalle?

Yrityksen markkinointiassistentti haluaa tehdä myyvän tekstin toimittajille, tuotekehitysinsinööri haluaa kertoa uudesta prototyypistä kollegoilleen, asiakaspalvelija haluaa antaa säästövinkin asiakkaille ja toimitusjohtaja haluaa valaa luottamusta sijoittajiin. Jos kaikkien näiden kirjoittajien kohderyhmät käyvät blogissa, lukijat törmäävät itselleen turhiin teksteihin.

Lisäksi jos kuluttaja oppii seuraamaan blogia oivaltavien tuotevinkkien ansiosta, hän saattaa pettyä saadessaan eteensä välillä sijoittajakatsauksen ja välillä uuden yritystuotteen esittelyn. Lukijakokemus ei ole silloin aivan optimaalinen.

Onneksi tähän pulmaan on ratkaisuja. Listaan vinkkini järjestyksessä rakenteellisista keinoista tekstikeinoihin.

1) Monta eri blogia

Ison organisaation on fiksua jakaa eri aihepiirit eri blogeihin. Esimerkiksi Kelalla on tarjolla useampia: on Tutkimusblogi sekä Elämässä-sivuston kaikki asiakas- ja asiantuntijablogit.

Tämän ansiosta lukija päätyy lukemaan itseään kiinnostavaa blogia, eivätkä esimerkiksi kuluttaja- ja yritysasiakkaiden asiat sekaannu keskenään.

 

Kohdistamaton sisältö on kuin tyhjyyteen puhumista – Aucor Oy
Kohdenna viestisi oikealle yleisölle, älä puhu huonekasville.

2) Kategoria, tunniste, hashtag ja avainsana

Olipa foorumisi mikä tahansa, käytä aina kategorioita, tunnisteita, hashtageja tai avainsanoja, jotta lukija löytää tekstisi. Hashtagin avulla esimerkiksi blogipostauksen jakotviitistä näkee heti aihepiirin: koskeeko teksti itseä vai kannattaako jättää väliin.

Finanssitalo OP käyttää blogi- ja mediasivustollaan joka tekstin alussa pientä oranssilla merkittyä tunnistetta, jota klikkaamalla pääsee lukemaan lisää saman aihepiirin tekstejä. Näin lukija voi hypätä niiden postausten yli, jotka eivät kiinnosta.

3) Kirjoittaja, puhuttele otsikossa

Tein tämän itse asiassa jo tuolla postauksen pääotsikossa. On täysin mahdollista nimetä oma kohderyhmänsä eksplisiittisesti. Tämä kannattaa tehdä erityisesti silloin, jos postauksen kohderyhmä on epätyypillinen blogin lukijakunnan keskuudessa.

Eksplisiittisiä otsikoita ovat esimerkiksi ”Kolme kuumaa vinkkiä sijoittajalle” tai ”Mitä jokaisen äidin ja isän tulee tietää testamentin teosta” tai ”Jos brändijohtaja ei osaa kiteyttää, hän ei osaa mitään”. Lukija huomaa jo otsikosta, kenelle nyt puhutaan.

Vastaavan puhuttelun voi tehdä myös implisiittisesti. Silloin täkynä ei ole lukijan rooli tai nimike, vaan otsikossa on hänelle oleellinen avainsana. Tällaisia otsikoita ovat esimerkiksi ”Anteeksi, olisiko teillä aikaa puhua rahastosijoittamisesta?” tai ”Mökkiremontin piilokustannukset voivat yllättää” tai ”Viisi tapaa onnistua täytekakun teossa”.

* * *

Nämä kaikki vinkit toki tarkoittavat sitä, että jokaisella tekstillä on oltava spesifi kohderyhmä. Jos tekstisi yrittää puhutella kaikkia yhdellä kertaa, jotain on pahasti pielessä.

Katleena Kortesuo on monessa liemessä keitetty ja tilanteita hätkähtämätön kriisiviestinnän asiantuntija sekä sisältöjen säälimätön kohdentaja. Hän istuu myös Aucorin hallituksessa. Katleenan valokuvat otti Jarno Lindholm.