Verkkopalvelun ostajan tarkistuslistaKirjoitin aikanaan Verkkopalvelun ostajan oppaan nimenomaan siksi, että mahdollisimman moni verkkopalvelun ostaja osaisi välttää pahimmat verkkopalvelun ostamisen sudenkuopat. Viime aikojen tarjouspyyntöjä katselleena tuntuu että vielä on vähän töitä tehtävänä.

Asiakkaana on melko hankalaa tehdä eroa erilaisten tarjoajien välillä. On erilaista teknologiaa, referenssiä, ratkaisua, prosessimallia ja taustatarinaa. Yleensä ainoa vertailukelpoiselta vaikuttava kriteeri on hinta, ja sekin saattaa olla pilkottuna eri tavoilla toimittajasta riippuen.

Kun asiakas sitten päätyy johonkin tarjoajaan, ei etukäteen voi yhtään tietää millaista jälkeä loppujen lopuksi syntyy. Verkkopalvelu voi myös näyttää pintapuolisesti “ihan hyvältä”, vaikka pellin alla olisikin kaikki aivan levällään.

Mitä asiakkaana sitten voi tehdä?

Kuten kaikissa muissakin haasteissa, tietämys ja kokemus auttavat. Kokemusta kertyy ajan kuluessa, ja kokemusta voi tietenkin myös ostaa pelkästään kilpailutuksiin keskittyneiltä yrityksiltä (isompia kilpailutuksia tekee esimerkiksi North Patrol).

Tietämystään taas voi kerryttää riippumatta siitä, kuinka kokenut ostaja on. Aloita lataamalla ilmainen verkkopalvelun ostajan miniopas.