Avoimuus on edelleen harvinaista. Siitä puhutaan paljon, mutta totuus on toisenlainen. Suurin osa yrityksistä on edelleen kuin tiukkaan suljettuja teräsholveja, joissa aivopierut leijailevat tiukasti sisäpuolella ja jonne raikkaalla ilmalla ei juurikaan ole asiaa. Siksi aina hymyilyttääkin, kun vastaan tulee inspiroiva esimerkki.

Buffer on erinomainen sosiaalisen median työkalu, jolla voi ajastaa näppärästi muun muassa twiittejä ja fb-kirjoituksia. Tuotteen takana olevan firman yhtenä tärkeimpänä arvona on avoimuus, ja Buffer onkin sitten systemaattisesti jakanut yrityksensä tietoja: nyt julkisina ovat yrityksen palkat, tuotto, lähdekoodi ja paljon muuta.

Tässä kohtaa tietenkin useimpien ihmisten selkärankareaktio alkaa potkia vastaan. Eihän salaisuuksia voi jakaa! Syyt ovat tietenkin tiedossa:

Joku tulee ja pöllii ideat!

Voi olla, mutta mitä sitten? Hyvä työkalu tai käytäntö on varmasti arvokasta tietoa, mutta sillä on enemmän merkitystä mitä tiedolla tai työkalulla tekee. Sen lisäksi olemme Aucorissa huomanneet, että kehitys on tärkeämpää kuin staattinen tilanne. Ei ole väliä miten nopeasti kilpailijat pöllivät ideat, koska uusien asioiden kokeilu on sisäänrakennettu firmaan, ja seuraava innovaatio on jo kuplimassa pinnan alla. Sitä paitsi, ihan sama miten hyvä työkalu tai käytäntö onkin, valtaosa firmoista ei osaa, kykene tai halua ottaa niitä käyttöön kuitenkaan.

Mitähän asiakkaat meistä nyt ajattelevat?

Mitä avoimempi yritys on, sitä helpompi asiakkaalla on tutustua yritykseen jo ennen kuin ensimmäistäkään sähköpostia on lähetetty tai puhelinsoittoa on otettu. On paljon helpompi olla avoin kuin pitää yllä jotain keinotekoista brändimielikuvaa. Vai jättäisitkö ostamatta vaikka Katleenalta siksi, että hän kertoo avoimesti mikin jääneen päälle vessareissulla? Tai jäisikö Parantainen tilaamatta, vaikka tiedät hänen polttaneen satatonnia epäonnistuneeseen tuotteistukseen?

Kilpailijat nauravat!

Antaa nauraa vaan. Kokemus on tosin osoittanut, että monella alalla kilpailijat seuraavat avoimuutta paskat housussa ja naama vihreänä kateudesta. Moni ajattelee (ja ihan syystäkin), että ”mitähän kaikkea noilla on varastossa, kun ne uskaltavat antaa tällaisia asioita ulos asti.” Ja tietty suurin osa yrityksistä on erilaisten poliittisten pelien taistelukenttä, jossa sisäisellekään avoimuudelle ei ole juurikaan tilaa.

Eihän se voi olla laillista!

Totta joskus. Esimerkiksi palkkojen julkaiseminen ei ole selkeästikään ok. Joissain firmoissa ihmiset ovat voineet kirjoitella omat palkkansa seinälle, mutta sekin saattaisi olla jonkinlaista painostusta sellaisille ihmisille jotka eivät jostain syystä haluaisi niin tehdä. Se että joku asia on laitonta, ei tarkoita etteikö avoimuuteen voisi pyrkiä muilla keinoin.

Kuinka avoin Aucor sitten on?

Olen jakanut meidän liikesalaisuuksiamme maailmalle sitä tahtia kun olen niitä ehtinyt puristamaan ajatuksiksi. Olen jakanut myös ikävimmät hetket, ja vaikka lannoite onkin lentänyt tuulettimeen, asiakkailta on tullut isoa kiitosta. Avoimen viestinnän lisäksi helpot työkalut ja elämää helpottavat käytännöt lisäävät myös yhteenkuuluvuuden tunnetta. Avoimuus on välttämätöntä, jos pyörittää usealla paikkakunnalla sijaitsevaa virtuaaliyritystä.

Ei ole kaduttanut.