Verkkosivuston uudistamiseen on usein varattu jonkinlainen budjetti – selkeä summa, hintahaarukka tai jokin kipuraja hintakatosta. Budjettia ei yleensä kuitenkaan kerrota meille saapuvassa tarjouspyynnössä. Kenties taustalla on pelko, että tieto budjetista vaikuttaa tarjoukseen tai loppusummaan.

Aivan oikein, tieto budjetista vaikuttaa tarjoukseen. Ei kuitenkaan ihan siten kuin voisi pelätä.

Mitä budjetti oikeastaan tarkoittaa?

Haluamme toki tietää budjetista muutakin kuin pelkän summan. Sama luku kun voi tarkoittaa vaikkapa seuraavia tilanteita.

  1. Halutaan ostaa koko rahan edestä verkkopalvelua niin että koko budjetti tulee käytettyä.
  2. Budjetti on maksimihinta ja siitä halutaan käyttää mahdollisimman vähän.
  3. Tällä summalla pitää pärjätä seuraavat kolme vuotta eli kaikki kolmen vuoden toiveet pitää saada nyt heti valmiiksi.
  4. Budjetti kattaa ensimmäisen julkaistavan version ja jatkokehitykseen on varattu omansa.

Kaikissa näissä tilanteissa verkkopalvelua kannattaa lähteä rakentamaan eri tavalla. Jos kaikki toiveet pitää saada mukaan, täytyy ehkä yksinkertaistaa vaatimuksia. Jos sivustoa tehdään ketterästi, voidaan osa toiveista jättää myöhemmäksi, jotta vaikkapa blogi saadaan viilattua timanttiseksi heti. Jos halutaan kehitystyötä koko rahalla, voidaan tavoitella esimerkiksi maailman parasta sivustoa tai maailman eniten toimintoja.

Budjetti ohjaa siis myös suunnittelua ja teknisiä valintoja.

Paljonko yksi blogi maksaa?

Pelko budjetin paljastamisessa on usein siinä, että epäillään saman työn maksavan eri määrän sen perusteella, paljonko budjettia on käytettävissä. Samaiselle blogille tulisi siis eri hinta perustuen lompakon paksuuteen. Arvio nousisi yllättäen ylärajaan.

Verkkosivujen rakentamisessa tässä onkin hiukan perää, koska jokainen sivusto rakennetaan uniikiksi. Ei ole yksiselitteistä perusblogia. Tiedämme suunnilleen paljonko työtä menee yksinkertaiseen blogiin, mutta sitä simppeleintä mallia ei haluta kaikkialle.

Kattokruunu ei sovi rantasaunaan eikä kertakäyttöastiat juhlasaliin. Jokaisen osan täytyy istua kokonaisuuteen. Siksi vaikkapa kymppitonnin ja viidenkymmenen tuhannen euron sivuston blogi tulee aina erilaiseksi. Ei siksi, että siitä samasta työstä kiskottaisiin enemmän, vaan koska laajempi ja visuaalisempi sivusto ulottaa vaatimuksensa kaikkialle. Blogikin vaatii silloin lisää työtä.

Voisiko kolme blogia saada kahden hinnalla?

Onko budjettisivusto kelvoton?

Eräs pelko budjetin paljastamisessa on se, että laatua pudotetaan niin paljon, että päästään budjettiin. Lopputulos ei vastaa digitoimiston sivuilla esiteltyjä kiiltäviä työnäytteitä vaan edessä on jokin halpa kyhäelmä. Tiukka budjetti selvitetään budjettiratkaisuilla.

Osa palveluamme on asettaa rajat sille, miten esimerkiksi blogi, chatti tai valikko pitäisi tehdä. Haluamme tarjota aina samaa laatua kuin on näytillä työnäytteissämme. Se tarkoittaa sitä, että on toteutustapoja tai työmääriä, joista emme voi karsia tai lopputulos kärsii.

Emme siksi pysty taipumaan kaikkiin budjetteihin. Pystymme kuitenkin arvioimaan mitä sivusto maksaisi meidän laadullamme, jos budjettia on mahdollista nostaa. Jos ei ole, neuvomme aina mitä käytettävissä olevalla budjetilla kannattaisi tehdä tai kenen muun puoleen voisi kääntyä. Jotta voimme auttaa, tarvitsemme pohjatiedoksi budjetin.

Mitä jos budjetti on arvioitu väärin?

Varmasti budjetin paljastamisessa pelottaa myös se, että hinta on arvioitu aivan metsään. Haluttu lopputulos vaatii budjetin tuplaamista tai budjetissa ei ole huomioitu, että jonkun pitää myös suunnitella verkkosivusto. Virhe tapahtuu helposti, kun verkkosivuja hankitaan harvoin eikä digitoimistoilla ole mitään yksiselitteistä hinnastoa tarjolla.

Vaikka budjetti on kerrottu, siitä ei tarvitse pitää väkisin kiinni. Budjetista voidaan keskustella, sitä voi muuttaa tai lykätä vaikka koko projekti myöhemmäksi. Muutokset, vaihdokset ja tarkennukset on helpointa tehdä alussa. Siksi budjetti kannattaa kertoa, vaikka se olisikin tuulesta temmattu arvio.

Jos budjetti on tiukka, suosittelemme tekemään vähemmän mutta kunnolla. Toiveita kannattaa karsia ensimmäiseen versioon ja jatkokehittää sivustoa, kun budjettia löytyy runsaammin. Osta siis parasta sen verran kuin pystyt. Suuri määrä ei korvaa heikkoa laatua.

Voit kuiskata budjetin meille helpoiten ottamalla yhteyttä.