Mike Monteiro on suunnittelija, yrittäjä ja tunnustettu asiantuntija. Hänellä on paljon sanottavaa, usein aiheesta ja useammin aiheen vierestä. Mike Monteiro on kirjoittanut suunnittelijoille kirjan, sen nimi on ”Design is a Job”. Tämä on läpileikkaus luetusta, jossa ajatukset on lainattuja mutta mielipiteet omia.

Itse en ole suunnittelija, mutta usein suunnittelen. Joskus siitä on maksettu rahaakin. Rakastan hyvin suunniteltua asiaa tai esinettä, esiintyy se sitten missä tahansa yhteydessä. Teen myös suunnittelijoiden kanssa töitä jatkuvasti. Siksi uskallan sanoa, että Monteiron kirjasta on hyötyä kaikille, jotka työskentelevät suunnittelun ja erityisesti web-suunnittelun piirissä. Lisäksi asiat on kerrottu napakasti suoraan, kärjistetysti ja huumorilla.

Olet vastuussa maailmalle omasta työstäsi

Hyvä suunnittelija on monia eri asioita, mutta hän ei ole myyttinen luova hullu, joka fiilistelee itsensä lopputulokseen. Suunnittelu on työtä ja siihen pitää lähtökohtaisesti suhtautua työnä. Työstä ollaan myös vastuussa muille kuin itselleen.

Suunnittelija ratkoo oikeita ongelmia asetettujen rajoitteiden puitteissa

Minkälaisia ongelmia ratkot riippuu siitä, minkälainen suunnittelija olet. Oletettavasti tänne päätyessäsi olet web-suunnittelija, joten rajoitteet ovat (ajan ja rahan lisäksi) esimerkiksi valikoitunut kohderyhmä tai asiakkaan kiveen hakattu graafinen ohjeisto. Suunnittelija käy asemasotaa rajallisten resurssien vyöryessä yli. Vaatii rohkeutta pitää puolensa ja vaatia itseltään tuloksia.

Suunnittelija tiedostaa tavoitteet

Miksi suunnittelit sen? Miksi teit sen? Mitä hyötyä siitä oli kenellekään? Jos tässä vaiheessa ei ole vastauksia, pitäisi lopettaa siihen paikkaan ja siltä istumalta. Kerää tietoa ensisijaisesti asiakkaalta itseltään, mutta myös muilta projektiin osallistujilta myyntitiimistä kehittäjiin.

Suunnittelija toimii portieerina p*skalle

Yleisenä kantavana ajatuksena on, että jätä maailma parempaan malliin kuin saapuessasi. Kanna vastuu suunnittelemastasi ja pidä mielessä ajatus, miten se tekee kanssaihmisten elämästä parempaa. Älä ainakaan tietoisesti osallistu haitalliseen. Tekemisillä on jokin eettinen vastuu, joka on yksin sinun.

Yhteenvetona ja yksinkertaisuudessaan suunnittelijan tehtävänkuva on tiedostaa, toteuttaa ja myydä.

Ole miellyttävä, älä kiva

Ole asiantuntija ja sano asiat suoraan, mutta tiedostaen siinä piilevät riskit. Muista, että jotkut ottavat rakentavankin kritiikin henkilökohtaisesti. Voit silti olla miellyttävä ihmisenä ja sellaisen kanssa on miellyttävä tehdä myös töitä. Mieluummin kuitenkin suoraan asiat sanova mulkku, kuin väkisin kiva. Kukaan asiakkaistasi ei palkkaa sinua ystäväksi.

Älä rankaise itseäsi tehokkuudesta

Joskus työskentelet yötä myöten jonkun ”pikkujutun” parissa, joskus taas ratkaiset tunnissa mitä eleganteimmalla tavalla ongelman, johon olit varannut koko päivän. Luovaa työtä tekevät kaikki tunnistavat tämän ja usein kokevat tästä syyllisyyttä sekä henkilökohtaista epäonnistumista. Ole itseäsi kohtaan lempeä ja muista, että asiakkaalle vain työn tuottama lisäarvo on merkityksellistä.

Mainosta, mutta älä tuhlaa rahaa

Tärkeintä on näkyä, ja muutamalla kympillä saa paljon tarroja.

Aucorilaisia-suunnitteluhommissa

Hyvät tyypit hengaa hyvien tyyppien kanssa

Verkostoituminen on raskasta, usein turhaa, mutta ei sen kummallisempaa kuin muu työhön liittyvä taustoitus. Verkostoituminen on taustatyötä plus käytöstapoja. Olemalla siisti tyyppi ympärille kerääntyy herkästi muita siistejä tyyppejä, joiden kanssa voi harjoittaa muun muassa liiketoimintaa. Tapahtumissa, konferensseissa tai vastaavissa notkumistilaisuuksissa on mahdollista tavata näitä tyyppejä ja tulevaisuuden sisäpiiriläinen voi olla arvaamattoman arvokas voimavara.

Referenssit

Referenssit ovat ylivoimaisesti tärkein tapa perustella oma osaaminen muille. Refejä on teoriassa helppo hankkia tekemällä hyvää duunia ja olemalla miellyttävä työskentelykumppani. Kumpikaan ei omillaan riitä. Vaikka ytimessä olisi luja laatu, niin hankalaa tyyppiä ei kukaan halua suositella muille.

Suunnittelija, joka ei esitä omaa työtään, ei ole suunnittelija

Paraskaan suunnitelma ei myy itseään, se on sinun tehtäväsi. Esitä oma visiosi, vastaa kysymyksiin suoraan ja vakuuta läsnäolijat. Vältä suunnitelman läpijuoksua logosta alatunnisteeseen. Et ole mikään kiinteistönvälittäjä, olet suunnittelija. Kun palaveri on käsillä, valmistaudu, ole rehellinen, salli kritiikki, äläkä nolaa asiakastasi.

Oman työn esittäminen on suunnittelijan ydinosaamista. Asiakkaalle tämä näyttäytyy vastuun kantona omasta työstään ja mahdollisuutena esittää kysymykset suoraan suunnittelijalle. Tämä on ylivoimaisesti paras ja ehkä ainoa tapa välttää rikkinäinen puhelin. Mitä oikeastaan tarkoitettiin huomiolla, että logo on liian pieni? Onko se kenties liian pieni suhteessa ylätunnisteeseen, tai ehkä logokuvan resoluutio on vain liian pieni?

Yhteistyössä

Asiakkaat eivät ole ainoita ihmisiä, joiden kanssa pitää tulla toimeen. Matkan varrelle mahtuu kaikenlaista, muita suunnittelijoita, myyntimiehiä, koodareita, projektipäälliköitä ja kaikkea siltä väliltä. Hyvän web-suunnittelijan tulisi mielestäni osata edes vähän koodata, mutta se ei tietenkään estä tiedostamasta, että joku muu voi tehdä sen vikkelämmin ja paremmin. Tunne oma roolisi projektissa ja pidä huoli siitä, että muut ovat samaa mieltä.

Myytti huonosta asiakkaasta

Muista, että vaikka asiakas ei aina ole oikeassa, niin on sinun vastuullasi tehdä työstäsi läpinäkyvää, ymmärrettävää ja helposti lähestyttävää. Suunnittelu ei ole salatiedettä, se on prosessi. Ja vaikka prosessi olisi henkilökohtainen, pitää sinun itse ymmärtää se tarpeeksi hyvin jakaaksesi sen muille.

Mene, ja suunnittele!