Timo Paloheimo puhuu asiaa. Kirjoituksen olennaisin pointti kannaltani on tässä:
Suomalaisten digitoimistojen perusongelma on kahtiajakoisuus, toisaalta halutaan toimia mainostoimistojen kumppaneina ja alihankkijoina, ja toisaalta hamutaan suoria asiakkaita.
Tilanne on ongelmallinen nimenomaan siksi, että mainostoimistot (mikä tämäkin on käsitteenä varsin laaja) pelkäävät usein asiakkuuden karkaavan alihankkijalle. Tämä tietenkin riippuu yhteistyökuvion avoimuudesta ja luottamuksesta. Esimerkiksi itselläni ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia toimia mainostoimistojen kanssa digiprojekteissa. Ei tulisi mieleenkään herutella asiakasta hyppäämään mainostoimistosta itselleen. Tiedän kyllä, että homma ei toimi kaikkien mainostoimistojen kanssa, koska vanhat asenteet istuvat tiukassa. Alalla on kuitenkin tapahtunut jo pidemmän aikaa selkeää liikehdintää siihen suuntaan, että notkeimmat ja fiksummat mainostoimistot ovat alkaneet hyödyntämään alihankintaverkostojaan enemmän yhteistyön hengessä – kuten kuuluukin.
En ole Timon kanssa kuitenkaan aivan samaa mieltä loppupäätelmästä:
Digitoimistot ovat pieniä, ja niiden kannattaisi panostaa vähäiset resurssinsa siihen, että palvelevat yhtä kohderyhmää täysillä, kaikella ammattitaidollaan. Se, että toimistot jakautuvat kahteen eri ryhmään, suunnittelutoimistoihin ja digituotantoyhtiöihin on välttämätöntä alan kehittymiseksi.
Jos haluaa olla paras (joka sekin on tietty yksi menestymisen muoto), niin siihen voi pyrkiä vain erikoistumalla. Liiketoiminnallisessa mielessä on taas aavistuksen verran typerää kieltäytyä suorista asiakkuuksista, jos sellaisia tulee ovista ja ikkunoista sisään. Nykyään moni asiakkaan puolella toimiva tilaaja on saanut kokemusta palveluiden tilaamisesta, ja on ehkä toiminutkin myyjäpuolella aikaisemmin. Asiakkaat ovat siis oppineet vaatimaan laatua, ja aina ei väliin tarvita mainostoimistoa. Ei kannata käyttää kirvestä vasaran työhön, niin sanoakseni.
Itse näkisin, että kyse on oikeiden yhteistyökumppaneiden löytämisestä, jolloin kilpailu muuttuu synergiaksi.
Oikeaa puhetta. Itselleni ainakin tuntuu lähtökohtaisesti kornilta ajatus jossa kumppanimme lähtisivät “koukuttamaan” asiakkaitamme suoraan ja salaa. Yritystoiminnassa ja yhteistyössä tulee olla tiettyä etiikkaa ja kerranhan voi aina kusettaa mutta yleensä sillä on melko lyhyt kanto. Hyvän yhteistyön ja LUOTTAMUKSEN kautta menestyvät molemmat, niin mainostoimisto kuin kumppanitkin. Ja jos homma ei toimi niin silloin on parempi vaihtaa kumppania (ihan kuin avioliitossa ;)
Kornia se tosiaan olisi. Ja ei kauhea kestävä business-idea. :D Joskus vielä kuitenkin tulee vastaan sellaista asennetta, että istutaan asiakkuuksien päällä niin kauan että maito loppuu utareista. ;)
Kuten kaikessa toiminnassa, ahneus vie katoon. Tee sitä missä olet hyvä, älä häröile.