Tämä blogikirjoitussarja paljastaa, kuinka helpotamme verkkopalvelusi hallintaa. Toisessa osassa kerron miten ulkoasun suunnittelussa ja teknisessä toteutuksessa varmistetaan hallinnan sujuvuus.

Blogisarjan ensimmäisessä osassa vaadimme sinua rajaamaan sivustosi tavoitetta ja luomaan yhteisen käsityksen siitä mitä ollaan tekemässä. Tämän jälkeen yleensä hahmotellaan sisältöä, suunnitellaan ulkoasu ja ryhdytään toteuttamaan sivustoa.

Teemu puhumassa WPTurku-tapahtumassa

Suunnittelu ei sadetanssia kaipaa

Projektin ei kuulu alkaa siitä, että graafikolta pyydetään kylmiltään visioimaan jotain mikä on in. Graafinen sunnittelija ei ennusta mikä on sivustosi tärkein sisältö. Nämä asiat on mietitty etukäteen kanssasi.

Mitä graafikko sitten tekee?

Suunnittelee miten sivustosi pääsisältö esitetään. Ratkaisee tasapainon sisällön vapauden ja yhtenäisyyden välille – esimerkiksi vaaditaanko jokaiseen blogikirjoitukseen kuva. Graafinen suunnittelija vahtii myös käytettävyyttä ja tiedon löytymisen helppoutta. Suunnittelijan pitää siis tietää sivuston tavoite.

Tekninen toteutus ei lähde leiskasta

Verkkopalvelun toteutus menee mönkään jos siinä edetään niin, että webkehittäjä saa vain eteensä kuvan ja pyynnön toteuttaa sen. Tilanne olisi vähän sama kuin jos saisit IKEA-huonekalun kokoamiseen vain kuvan valmiista kirjahyllystä – ei mitään tietoa miksi tai miten pitäisi päätyä tähän lopputulokseen.

Graafikon työnä ei ole muuttaa sekalaisia ajatuksia sivustosta hallintanäkymiksi, sisältötyypeiksi ja luokitteluiksi. Sivuston toteutus vaatii myös teknistä suunnittelua. Kun toteutus on mietitty etukäteen, ei tehdä lyhytnäköisiä ratkaisuja tai toteuteta eri sivuston osista epäyhteensopivia keskenään.

Sivustosi toteuttaja tekee satoja päätöksiä sivustosi hallinnasta, jotka eivät selviä pelkästä kuvasta. Ulkoasun kuvat kertovat yleensä sivustosta vain tietyssä tilanteessa kun sisältö sattuu juuri sopimaan asetteluun. Mitä jos uutisesta puuttuu kuva? Mitä jos etusivulle tarvitaan enemmän nostoja? Mitä jos etusivulle ei aina ole mitään nostettavaa?

Nämä pienet päätökset tekevät sivustostasi joustavan tai kankean, helpon tai hankalan.

Julkaisujärjestelmä voi olla uljas ratsu tai pallo jalassa

Valitulla julkaisujärjestelmällä on valtava vaikutus sisällönhallinnan sujuvuuteen. Hallintanäkymiä usein laajennetaan, muokataan ja siistitään, mutta järjestelmä ohjaa ratkaisuja tiettyyn suuntaan. On aina järjestelmälle tyypillisiä tapoja tehdä asioita, joista poikkeaminen voi olla työlästä. Järjestelmän tunteva henkilö osaa siis palavereissa usein nopeasti kertoa mitkä ratkaisut onnistuvat helposti ja mitkä vaativat miestyövuosia.

Suosittelemme asiakkaillemme työkaluksi lähes poikkeuksetta maailman käytetyintä julkaisujärjestelmää, WordPressiä. Se on luotu ensisijaisesti sisällöntuottajien, bloggaajien ja markkinoijien tarpeisiin. Tästä syystä sen käytön oppii nopeasti ja sisällöntuotto sujuu. Hyvä suunnittelu valuu hukkaan jos käytettävä järjestelmä on jäätävän kankea.

Jos WordPress ei jostain syystä ole oikea valinta sivustollesi, ohjaamme sinut mielellämme eteenpäin. Huonosti sopiva alusta ei ole kenenkään etu.

Ketterässä kehityksessä pääset kyttäämään

Sivustoja toteutetaan usein piilossa. Ensin tavataan ja suunnitellaan ulkoasu, mutta sitten alkaa viikkojen tai kuukausien hiljaisuus. Vaitiolo katkeaa vasta kun kaikki on valmiina.

Mitä jos tarpeet muuttuvat odotellessa? Mitä jos toteuttaja ymmärsi jotain väärin? Mitäs jos unohdit kertoa jostain tärkeästä vaatimuksesta? Jos sivusto on hyvin yksinkertainen, tästä ei välttämättä tule mitään ongelmaa. Vaativammassa sivustossa tuhlataan helposti budjetti ja lopputulos ajetaan karille.

Ketterä kehitys ratkoo näitä pulmia päästämällä sinut ääneen. Sivustoa ei toteuteta yhdessä putkessa alusta loppuun vaan tekeminen jaetaan esimerkiksi parin viikon pätkiin. Näihin jaksoihin, sprintteihin, valitaan sopiva määrä ominaisuuksia toteutukseen. Sprintin lopuksi sinulle näytetään toteutetut asiat, kerrataan ja tarkennetaan vaatimukset sekä pääset vaikuttamaan siihen, mitä tehdään seuraavaksi.

Jokaisessa vaiheessa vaaditaan samaa asiaa: kaikkien pitää tietää sivustosi tavoitteet. Lopputulos on teknologiasta riippumatta kömpelö jos kaikki olettavat ja arvaavat, mutta kukaan ei puhu.

Seuraavassa osassa kerron sivuston käyttökoulutuksesta. Missä vaiheessa koulutamme sisällöntuottajat ja millaisia asioita koulutuksessa kerrotaan.