Ensin Aucor käynnisti rekryn. Sitten kommenteissa kuultiin huokaus: ”Osaispa WP:tä!”. Tommi päätti auttaa asiassa ja kokosi kattavan listan erilaisia opiskelumahdollisuuksia. Seuraavaksi kuultiin huokaus: ”Oispa aikaa opetella WordPressia!”. Nyt on minun vuoroni auttaa.

Ai että olispa aikaa opetella jotain, joka auttaisi uudelle uralle ja muuttaisi elämän suunnan myönteisesti toisenlaiseksi? No hyvänen aika. Jokainen meistä on varmaankin ollut joskus tilanteessa, jossa on liian kiire tehdä elämästä vähemmän ikävää. Asiaan ei ole hopealuotia, kuten ei elämässä yleensäkään. Mutta muutama kelpo konsti kuitenkin.

Pomodoro

Aloitetaan Pomodoro-tekniikasta, joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. Työskentele 25 minuuttia keskeytyksettä yhteen asiaan keskittyen ja sitten pidä viiden minuutin tauko. Toista neljä kertaa ja pidä hieman pidempi tauko. Toista kaksi tällaista kahden tunnin sykliä ja olet saanut enemmän aikaan, kuin multitaskaamalla puolessa viikossa.

Pomodoro-tekniikalla elämänsä totaalisesti mullistanut Chris Winfield työskentelee kuulemma aktiivisesti 40 pomodoroa viikossa (eli 16,7 tuntia) ja siihen päälle sellaiset vähemmän yksinäistä keskittymistä tai enemmän muita ihmisiä vaativat jutut (tapaamiset, palaverit). Chris väittää saavansa aikaan 16,7 tunnissa enemmän, kuin aiemmin 60 tunnissa. En epäile.

Itse olen testaillut Pomodoro-tekniikkaa vasta pari viikkoa, mutta vaikutukset ovat selvät. Kun 25 minuutin ajaksi laittaa puhelimeen älä häiritse -tilan päälle, Slackin mutelle ja sulkee somekanavat, saa todellakin enemmän aikaan, kuin antamalla jonkun keskeyttää ajatuksenjuoksun puolen minuutin välein.

5 second rule

No sitten se seuraava ongelma taklattavaksi. Eli miten ylipäätään saa itsensä aloittamaan sen 25 minuutin kanssa, eikä haahuile pitkin ja poikin sosiaalisen median viemäriverkostoa? Tähän ongelmaan ratkaisunsa tuo Mel Robbins, jonka viiden sekunnin sääntö ei liity lattialle tippuneeseen ruokaan.

Ihmisellä on vahva niin kutsuttu ”gut feeling” eli tuossa pallean seudulla tuntuva töytäisy, joka yrittää kertoa meille, että nyt pitäisi… lähteä salille / kirjoittaa se kirja / soittaa mummolle / tehdä jotain muuta tärkeää. Sen tunteen tullessa, tai tietoisen ajatuksen iskiessä tajuntaan, että ”nyt pitäisi”, ihmisellä on tasan viisi sekuntia aikaa toimia, ennen kuin aivomme harhauttavat meidät Twitteriin.

Tuntemuksen tullessa ala välittömästi laskea taaksepäin: 5, 4, 3, 2, 1 ja TEE. Älä mieti, vaan tee se. Perstuntumamme on oikeassa sen suhteen, mitä meidän pitäisi tehdä. Sitä ei kuitenkaan pidä kuunnella, vaan toimia sen mukaan. Mel Robbins on kirjoittanut kokonaisen kirjan siitä, miksi ja miten viiden sekunnin sääntö toimii. Itse lopetin sen avulla torkuttamisen. Siitä sai yllättävän monta minuuttia lisää omaan päivään.

Eat That Frog

No, nyt tiedetään, miten kannattaa työskennellä ja miten saamme itsemme aloittamaan. Kummastakaan ei kuitenkaan ole erityisesti iloa, jos teemme 25 minuuttia kerrallaan täysin vääriä asioita. Tässä kohtaa avuksi tulee Brian Tracy kirjansa Eat That Frog kanssa. Hän esittelee kirjassaan 21 erinomaista taktiikkaa lopettaa vitkastelu ja saada enemmän aikaan. Esittelen niistä mielestäni tärkeimmän.

Kirjan nimi on viittaus Mark Twainin sanoihin:

“If it’s your job to eat a frog, it’s best to do it first thing in the morning. And If it’s your job to eat two frogs, it’s best to eat the biggest one first. ”

Kas, kun me haluamme napsia todo-listalta pois ne helpot, kivat, pienet ja harmittomat. Emme niitä suuria, vaivalloisia, hankalia ja haastavia. Yleensä nämä jälkimmäiset vain olisivat niitä, joilla olisi lopputuloksen ja elämämme kannalta eniten merkitystä. Niinpä kannattaakin katsella omaa todo-listaa ankarasti (ja siis tietenkin ylipäätään kannattaa tehdä todo-lista). Millä on lopputuloksen, uran tai elämänkannalta eniten merkitystä? Syö se sammakko ensin.

Että mitä jos vaan opettelisit WordPressia ja antaisit itsellesi mahdollisuuden uudenlaiseen uraan? Sen jälkeen suosittelen hakemaan viipymättä Aucorille.

Elisa Heikura on sisältöön leijonaemon lailla suhtautuva copywriter, joka kouluttaa, kirjoittaa ja konseptisuunnittelee.