Kun tilaat WordPress-sivustosi meiltä, saat samassa paketissa paljon hyvää – asioita joita et ole aiemmin tajunnut edes vaatia.

Avainsana WordPress on näinä aikoina sellainen täky, että palveluluukuistamme kysellään toteutuksia varsin villillä skaalalla. Toinen haluaisi aloittaa blogin, toinen taas rakentaa tuhansien dokumenttien aineistopankin monikansalliselle yritykselle. Seuraa keskustelu, jossa väistellään repliikkejä kuin Matrixissa ikään.

Me kysymme budjettia ja vastaus onkin kysymys: minkälainen kustannustaso teillä on? Mitä ihan sellainen perustason WP-sivusto maksaa? No, 2-3 kertaa enemmän kuin kuvitellaan.

Linjalla tulee hiljaista. Seuraavaksi kuuluu parahdus:

Miten WordPress voi maksaa noin paljon, sehän on ilmainen!

Miten sitten olemme päätyneet tähän hinnoitteluun? Kokemuksesta tiedämme, että työhön kuuluu aina sivuston tavoitteiden määrittelyä, visuaalista ja teknistä suunnittelua sekä räätälöityä toteutustyötä. Jo tarkka arvio isosta kokonaisuudesta maksaa keskustelutuokion ja pari työpäivää.

Kyllä, liki ilmaiseksikin pääsee alkuun ja sillekin tielle osaamme ohjata. Mutta mitä kovempaan hintaan sitten sisältyy, kun rohkenet tilata sivustosi meiltä?

  1. Kuuntelua, kysymyksiä ja keskustelua.
  2. Suunnittelua ja lisää kysymyksiä. Näitä tulee vaikka sivustoa olisi jo suunniteltu.
  3. Timanttista toteutusta, joka tehdään laatufanaattisesti ja oikein. Lisäksi saat automaattisesti 100 tuntia ilmaista kehitystyötä, joka sisältää mm. sulavaksi hioutunutta esteettömyyttä ja parhaita navigointikäytäntöjä.
  4. Sopivasti piiskaa ja projektikuria, jotta maaliin päästään suunnitellusti.
  5. Tukea, turvaa ja iloisia yllätyksiä. Niin projektin kuin sivuston elämänkin aikana.
  6. Ohjeet juuri sinun sivustosi käyttöön.
  7. Kutsun sisäpiiriin.

Vaikka et tilaisikaan nelosta tai vitosta, saat ne silti, koska me tiedämme, että tarvitset niitäkin.

Hetkinen. Aucor piiskaa asiakkaitaan? Eikö muka riitä, että sivusto rakennetaan sovitusti ja kun aika koittaa, asiakas syöttää sisällöt ja sitten julkaistaan? Teoriassa kyllä. Käytännössä olemme havainneet, että yhdeksässä toteutuksessa kymmenestä vahvinkaan toive onnellisesta lopusta ei riitä.

Matkalla tulee yllätyksiä ja viivästyksiä. Huolella laadittu aikataulun korttitalo alkaa huojua. Silloin soitamme hälytyskelloa niin kauan, että joku vastaa ja kerromme mitä tarkoittaa jos vaikkapa sisällöt eivät saavu ajallaan.

Aucorin aikataulutuskortti

Oletko kyllästynyt kalliisiin ammattilaisiin?

Meidän näkemyksemme mukaan ammattilainen ei ole kallis, silloin hinnan sentään tietää etukäteen. Laatusivuston rakentaminen alkaa jo ammattimaisesta hintaneuvottelusta.

Jos sivuston hankinnassa loppujen lopuksi määrääväksi tekijäksi jää hinta, voimme vain kerrata omat periaatteemme ja ohjata vähemmän räätälöityjen pakettiratkaisujen suuntaan. Valmisteemoillakin voi saada toimivan verkkopalvelun pyörimään, mutta silloin pitää toimia teeman ehdoilla. Jos ruokahalu kasvaa projektin aikana, edessä voikin olla umpikuja.

Joudutaan joko suorituskykyä ja sujuvuutta jarruttavaan teippiviritysten suohon tai maksajan kannalta lohduttomaan melkein valmiin sivuston kuoppaamiseen. WP-ninja ja standup-mikrofonin takaa tuttu Antti Syrjä älähtikin taannoin aiheesta osuvasti:

Joskus mekin otamme haltuun myös näitä internetin aavelaivoja ja olkiluotoja, mutta silloin tilanteen arviointi aloitetaan aina armottomalla Aucorin Ydinkokeella.