Tämä on JP Jakosen vieraskynäkirjoitus. Jakonen on kirjailija, suomentaja ja johtamistaidon konsultti. Jakosen johtamistaidon teos, Kukoistavan johtamisen käsikirja, on julkaistu vuonna 2011. JP Jakosen uusi kirja, Kokonaisuuden näkemisen taito, ilmestyy jouluksi 2012.

Yrittäjyys tarkoittaa neuvokkuutta ja taitoa muuttaa oma osaaminen rahaksi tekemällä työtä, jota maailma kaipaa ja josta itse syvästi nauttii omaa optimaalista elämäntapaa tukevalla tavalla.

Yrittäjyys edellyttää näin ollen monia taitoja, kuten ajanhallintaa, rahankäytön tajua ja uskallusta esittää isoja kysymyksiä. Yrittäminen ja yrittäjyys onkin ytimeltään henkilökohtaisen ja henkisen kasvun areena par excellance.

Tässä artikkelissa katsomme menestymisen syitä ja luomme toimintasuunnitelman, jota noudattamalla yritys kuin yritys menestyy. Aloitetaan isoista kysymyksistä.

Millaista elämää haluat elää?

Ensimmäinen iso kysymys on: millainen on oma optimaalinen elämäntapasi? Toisin sanoen: Mistä tiedän olevani menestynyt? Vastaus on tällöin kysymykseen: ”Tiedän olevani menestynyt, kun…”

Näe mahdollisimman tarkka visio tästä. Kuvittele elävästi yksi päivä alusta loppuun ja ota mukaan mahdollisimman monta elämänaluetta. Ole hillitön ja ole realistinen. Sisällytä siihen työsi, rentoutumisesi ja henkilökohtainen kasvusi, läheisiä unohtamatta. Kirjoita päivästäsi ensin alustava kuvaus. Kuvittele sen jälkeen tämä päivä ”mielesi teatterissa” (katso Maxwell Maltzin kirja Psycho-Cybernetics aiheen syventämiseksi) noin 30 minuutin ajan.

Tämänkaltainen tasapainoon ja elämäntyyliin pohjautuva yrittäjyys on tulevaisuuden, ja oikeastaan jo tämänkin päivän sana.

Millainen on siilikonseptini?

Kun haluamme viedä optimaalista elämäämme käytäntöön yrityksemme avulla, on varmistettava että yritys myös toimii. Tutkija Jim Collinsin mukaan hyvin toimivan yrittäjän on kysyttävä itseltään ennen aloittamistaan – ja monta kertaa matkan varrella – kolme oleellista kysymystä. Ne auttavat täsmentämään oman työn sisäistä ja ulkoista palkitsevuutta. Ne ovat:

  • Missä olen ollut tähän asti niin hyvä, että voisin luoda siitä itselleni työn?
  • Voinko ja haluanko kehittyä tuossa työssä rajattomasti?
  • Onko tuolle työlle innokkaita faneja / vastaanottajia / maksukykyisiä ostajia?

Nämä auttavat säätämään sekä isoja linjoja yritystä perustettaessa että pienempiä linjoja strategian säätämisessä. Hyvä hahmotus tästä on Jim Collinsin kirjassa Hyvästä paras.

Miten hallita ajankäyttöä viisaasti?

Ajanhallinta-, markkinointi- ja hevosasiantuntija Dan Kennedy – kyllä, kirjaimellisesti konsultti ja konikauppias! – kirjoittaa mainossa kirjassaan No B.S. Time Management for Entrepreneurs viisaan neuvon.

Kysymyksen muotoon asetettuna:

Mitkä kolme asiaa ovat yrityksesi / elämäsi menestymisen kannalta tärkeimmät, tuottavimmat ja arvokkaimmat?

Ja, miten voit muuttaa ne päivittäisiksi teoiksi?

Kun olet siis tunnustanut itsellesi, että Facebook-strategia ei ole ehkä se kaikkein tärkein juttu, on aika ryhtyä oikeisiin töihin. Se tarkoittaa sitä, että listaat kolme kaikkein tärkeintä työtä, joita toistat päivä, viikko ja kuukausi toisensa jälkeen.

Eräs tapa jäsentää tätä linjausta tai strategiaa on pohtia sitä näin:

  • Mikä yksi asia on yrityksellesi kaikkein tärkein pitkällä tähtäimellä (5-15 vuotta)?
  • Mikä yksi asia on yrityksellesi kaikkein tärkein keskivälin tähtäimellä (2-5 vuotta)?
  • Mikä yksi asia on yrityksellesi kaikkein tärkein lyhyellä tähtäimellä (0-1 vuotta)?

Tämä edellyttää sitä, että olet jakanut yrityksesi pitkän linjan strategian kolmeen yhtä tärkeään osaan. Yritykselläsi tulisi siis olla lyhyen tähtäimen markkinat, jotka auttavat kartuttamaan kokemusta ja maksamaan laskut; keskivälin markkinat, joissa haluat olla tunnettu osaaja kahden – viiden vuoden aikajänteellä; ja pitkän tähtäimen markkinat, joissa haluat luoda urasi viiden – viidentoista vuoden aikana.

Kolme näkökulmaa oman liiketoiminnan kehittämiseen

Kaikkea yritystoimintaa voidaan tarkastella kolmesta eri näkökulmasta. Yleensä ne seuraavat toisiaan tietyssä järjestyksessä. Käytännössä on kuitenkin viisasta keskittyä jokaiseen jossain määrin samanaikaisesti.

Nämä kolme näkökulmaa ovat:

  • Sisällön näkökulma
  • Prosessin näkökulma
  • Tiedottamisen näkökulma

Sisältö on omaa ydinosaamista. Se on yksinkertaisimmillaan vastaus kysymykseen: ”Mitä minä teen?”. Minun tapauksessani: ”Autan pieniä ja laadukkaita yrityksiä astumaan stressivapaalle vyöhykkeelle.”

Prosessi on se tapahtuma, jossa osaamisesi kohtaa maailman syvän tarpeen. Se on, toivottavasti, sekä standardoitu että hetkessä elävä kohtaaminen asiakkaan ja sinun välillä, joka nojautuu tiettyihin sääntöihin ja periaatteisiin. Minulla nämä asiat on paperilla muistilistana, suosittelen samaa.

Tiedottaminen on, sanalla sanoen, markkinointia. Se on oman osaamisen tuomista esiin tavoilla, jotka puhuttelevat kohdeyleisöäsi ja saavat heidät valmiiksi innostumaan ja valmiiksi motivoitumaan ostaakseen sitä, mitä sinulla on tarjolla. Markkinoinnissa kannattaa muistaa rakentaa ensin verrattain pysyvä strategia tavoitteiden ja kohdeyleisön pohjalta, ja valita sen pohjalta aika ajoin muuttuvat taktiikat. Ja, mikä tärkeintä: pitää hauskaa näin tehdessään! Toisin sanoen, toteuttaa tiedottamistaan tavalla, joka tuntuu itsestä luontevalta ja jota tekisi ilmaiseksikin. Tästä kiinnostuneille suosittelen lämpimästi podcastia I Love Marketing.

Jokainen näistä osa-alueista vaatii kehittämistä ja ylläpitoa. Voi olla viisasta miettiä omaa yrittäjyyttä juuri näiden näkökulmien kautta ja pohtia, mitä voisi tehdä paremmin, sujuvammin ja toimivammin niin

  • osaamisen (sisällön),
  • asiakkaan kohtaamisen (prosessin) kuin
  • mainonnankin (tiedottaminen) suhteen.

Olihan sitä jo tässä, purtavaa ja pohdittavaa. Toivottavasti ajatuksistani on ollut sinulle – hyvä lukija! – hyötyä.

Siispä: stressivapaata työviikkoa ja luovaa, tuottoisaa ja hauskaa yrittäjänä olemista!

Se on hyvä tapa olla ja kasvaa olemisessaan.