Verkkosivuilla pitäisi julkaista uutinen, johon ei liity mitään kuvaa. Pitäisikö siihen silti epätoivoisesti etsiä jokin kuva? Voisiko kuvan jättää tällä kertaa lisäämättä?

Ilman kuvaa uutisen yleisö jää pienemmäksi.

Kuvalliset twiitit keräävät jopa 150 % enemmän jakoja verrattuna pelkkään tekstiin. Facebookissa kuvalliset päivitykset keräävät klikkauksia yli tuplasti kuvattomia enemmän. Kuvien avulla uutinen, tuote tai yritys jää myös helpommin mieleen, sillä ihmisistä noin 65 % on visuaalisia oppijoita.

Kun sivuston tehtävänä on siis esimerkiksi myydä jotain tai kerätä liidejä, kuvalla on väliä. Kuvattomana tämä tavoite toteutuu huonommin, kun väkeä klikkaa sivustolle vähemmän tai yritys ei jää mieleen.

Mistä kuvia sitten löytää?

Monilta organisaatioilta löytyy usein oma brändipankki, jonne on koottu kaikki kuvamateriaali. Tämä on paras paikka etsiä kuvia esimerkiksi avainsanan perusteella. Tietysti kuvia löytyy tuhansittain niin maksullisista kuin ilmaisistakin kuvapankeista.

Aina ei tarvitse kuitenkaan lähteä niin pitkälle, sillä verkkosivujen julkaisujärjestelmä sisältää yleensä jo valtavan määrän kuvia. Voit siis hyvin käyttää uudestaan samoja kuvia esimerkiksi liittämään saman teeman uutisia yhteen. Ja toisaalta jos kuva on viimeksi ollut vuosi sitten julkaistussa uutisessa, eivät kävijät enää muista sitä.

WordPressin omasta mediakirjastosta voi selata kaikkia kuvia, joita sivustolla on aiemmin käytetty.

WordPressin mediakirjastossa voit selata kuvia esimerkiksi ajanjakson mukaan tai tekstihaulla. Laajemman kategorisoinnin tai kansiorakenteen saa luotua lisäosien avulla. Lisäosalla kuvaan on mahdollista lisätä vaikkapa avainsanat “henkilökuvat” ja “talvi”, jolloin ne löytyvät aiheittain. WordPressin mediakirjastosta voi siis halutessaan rakentaa miniversion brändin kuvapankista.

Mediakirjastoon voit ladata kokoelman erilaisia kuvia ja poimia niitä suoraan käyttöön, kun sisältö on vailla kuvaa. Kannattaa lisätä ainakin 10–20 kuvaa valmiiksi odottamaan.

Mitä jos kuvaa ei tällä kertaa löydy?

Tietysti voi olla myös tilanne, että sopivaa kuvaa ei vain löydy. Näiden tilanteiden varalle voidaan asettaa varakuvia, jotka tulevat automaattisesti näkyviin, jos kuvaa ei ole asetettu. Näin yksinäinen kuvaton uutinen ei vesitä visuaalisuutta.

Varsinkin somejaossa kuva on tärkeä, sillä media on lähtökohtaisesti visuaalinen ja kuva lisää uutisen huomiopinta-alaa somepäivitysten virrassa. Somejaoissa näytetään ensisijaisesti artikkelin pääkuva, mutta WordPressiin voidaan asettaa varakuva, joka näkyy aina somejaossa, jos omaa kuvaa ei löydy.

Automaattisena varakuvana voidaan näyttää vaikka logoa. Kuvassa malli Isännöintiliitosta.

Varakuvia voidaan näyttää myös itse sivustolla. Uutiset saatetaan esittää esimerkiksi formaatissa, joka asettaa kuvan ja tekstin vierekkäin. Tässä tilanteessa kuvattomillekin uutisille kannattaa näyttää jokin varakuva, ikoni tai logo kuvan tilalla, jotta listaus pysyy ryhdikkäänä.

Varakuvan ei tarvitse olla ankea rasti tai tyhjä kuva. SOL näyttää mallia.

Entä jos kuvia ei juuri koskaan ole?

Kuvamateriaalia voi jo lähtökohtaisesti olla niukasti saatavilla ja kuvattomuus olla siten enemmän sääntö kuin poikkeus. Silloin sivustolla ei kannata näyttää samoja varakuvia kerta toisensa jälkeen vaan suunnitella ulkoasu toimimaan lähtökohtaisesti ilman kuvia.

Uutislistausta voi elävöittää esimerkiksi fonttivalinnoilla ja väreillä ilmankin kuvia. Tyyliä näyttää Suuhygienistiliitto.

Kuvan valitseminen vie tietysti aina aikaa ja on lisästeppi sisällöntuotannossa. Siksipä voidaan tehdä myös tietoinen päätös, että esimerkiksi tiedotteet ovat ilman kuvaa, jotta ne saadaan julkaistua mahdollisimman nopeasti. Kun tämä päätös tehdään suunnitteluvaiheessa, ulkoasu voidaan suunnitella tukemaan eikä vain sietämään kuvattomuutta.

Paljonko niitä kuvia löytyy?

Tilastot näyttävät kuvien kiistattoman tehokkuuden, joten kuvia kannattaa ehdottomasti näyttää, jos niitä on. Ja jos niitä ei vielä ole, on hyvä idea teettää, kuvata ja koota kuvia reilusti varastoon. Pelkkien kasvokuvien lisäksi kannattaa kuvata esimerkiksi toimitilojen arkea, virkistyspäiviä ja tapahtumia.

Haluamme tietää ennen verkkopalvelun suunnittelua kuvamateriaalin määrän, sillä kuvien laatu ja määrä vaikuttavat siihen, miten kuvia kannattaa esittää ja hallita. Upeita kuvia ei kannata haudata eikä kymmenen vuotta vanhoja kännykkäkuvia esitellä koko näytön loistossa. Joka tilanteeseen sopivaa vakioratkaisua ei siis ole, mutta jokaiseen tilanteeseen on ratkaisu kyllä.

Jos uutisesta puuttuu kuva, on se myös meidän huolemme.

Verkkosivuston suunnittelu aloitetaan ennakkotehtävillä ja workshopilla. Selvitämme esimerkiksi kuvien tilannetta, sisällöntuottoprosesseja ja julkaisutarpeita, jotta sivusto toimii myös kiireisessä arjessa.