Millainen on hyvä WordPress-koodari eli kehittäjä?

Aloitetaan siitä, että vähän hihityttää, kun joku puhuu koodareista. Se on suunnilleen yhtä katu-uskottava termi kuin kotisivut, vaikka niitäkin vielä asiakkaat tilaavat. Kutsu silti itseäsi ennemmin kehittäjäksi tai devaajaksi, niin pääset helpommalla.

Mutta heitetään heti esiin kolikon kääntöpuoli: jotkut kokevat asiakseen olla niin diippejä devaajia, että on muka oikeus vähätellä kotisivuillaan bloggaavia henkilöitä. Jokainen kehittäjä on palveluammatissa ja siinä duunissa jokainen asiakas on otettava vakavasti, vaikka terminologia olisikin omasta mielestä vinksallaan ja pyynnötkin jotain älyttömän ja mahdottoman väliltä.

No nyt kun tämä on saatu pois alta, päästään itse asiaan. Kotisivukoodareille siinä missä WordPress-devaajillekin on yhteistä muutama luonteenpiirre. Ruoki siis näitä ominaisuuksia itsessäsi, jos haluat kasvaa hyväksi kehittäjäksi.

Mikä sen kissan taas tappoikaan?

Jos olet sitä tyyppiä, joka haluaa ensimmäisenä vilkaista vähän konepellin alle, olet oikeilla jäljillä. Jos pengot lähdekoodia eri verkkosivuilla tai revität selainikkunaa kuin kultaisessa harmonikassa, alkaa polttaa. Jos olet ihan uteliaisuuttasi kokeillut WordPressin kuuluisaa viiden minuutin asennusta, olet jo melkein valmis.

Ellet vielä ole, niin kokeile. Tilaa viiden markan webbihotelli, laita kello käymään ja kokeile saada WP pystyyn. Sano Avada kedavra ja keuli sillä mopoautolla auringonlaskuun. Käytä väripensseliä niin ronskisti, että 90-luku soittaa ja pyytää saada väripalettinsa takaisin. Kun saat kaiken hajalle, taputtele itseäsi selkään, siivoa roskat ja nosta rimaa seuraavalle kierrokselle.

Se on hyvä, kun minä sanon niin

Kehittäminen on pääasiassa pelkkää ongelmanratkaisua annetuilla työkaluilla. Ei kuitenkaan riitä, että päässä raksuttaa toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa muistuttavia ratkaisumalleja. On myös osattava selittää, että miksi juuri tämä ratkaisu on tässä kohtaa hyvä ratkaisu. Ohjeistaminen on usein osa kehittäjän elämää ja siihen on hyvä varautua.

Kun asiat osaa selittää niin, että epäteknisimmätkin nyökyttävät ymmärryksestä, yleensä myös itse ymmärtää ne syvällisesti. Tällöin osaa tarpeen mukaan myös kyseenalaistaa omat ja muiden ratkaisut. Niin ettei vain lataa ensimmäistä sopivanoloista plugaria, lyö koodihirviötä verkkopalvelun syövereihin ja toivota sille hyvää matkaa.

Keep calm and…

Ammattiylpeyden ja ammattinöyryyden täytyy olla balanssissa. Työstään ja sen laadusta saa olla tinkimätön, kunhan ei ole järjetön kantojääräturilas. On hyvä kysyä, ketä varten tätä hommaa oikein tekee.

Jos haluaa tehdä verkkopalveluita toisille kehittäjille, ei kannata tulla töihin. Meillä projekteja tehdään asiakkaille.

Kehittäjä ei saa olla allerginen kerettiläisille termeille, asiakkaiden omituisille vaatimuksille tai kollegoiden suoralle palautteelle. Pitää myös itse rohjeta antaa rehellistä mutta rakentavaa palautetta. Kun hyväksyy, että tässä työssä ei ole ikinä valmis ja asiakkaat maksavat palkkasi, olivatpa he oikeassa tai väärässä, niin kyllä siinä sitten turhat Napoleon-kompleksit karisevat.