Trendien kiertokulku näyttää samalta niin vaatteissa kuin verkkosivuissa. Jostain ilmestyy villitys, joka kerää valtavaa suosiota. Kun ilmiö on valtavirtaa, se menettää hohdokkuuttaan ja väistyy seuraavan siistin jutun tieltä. Neon-trikoot hautautuvat kaappiin ja verkkosivut menevät uusiksi.

Ja verkkosivut todella uusitaan tiuhaan tahtiin. Eikä mitään menneisyyden loistoa jäädä haikailemaan kun verkkosivut vanhenevat usein enemmän maidon kuin viinin tapaan. Tarkkaa tutkimustietoa ei ole, mutta saamiemme tarjouspyyntöjen ja avunhuutojen perusteella monen sivuston elinkaari katkeaa jo kahdessa vuodessa.

Jotkut verkkosivut kestävät aikaa selkeästi muita pidempään. Kun sivustouudistus usein maksaa kymmeniä tuhansia, pitkä elinkaari säästää selkeästi rahaa. Miten pitkäikäiset sivustot suhtautuvat trendeihin? Voiko verkkosivusto edes vanhentua arvokkaasti?

Trendin kuumimmalle aallonharjalle ei voi muuttaa

Jos perustaa vaatetuksen tai sivuston ulkoasun sille, mikä juuri nyt on eniten in, on matka kuluneeksi kliseeksi lyhyt. Kuumimmat trendit nimittäin vaihtuvat nopeaan tahtiin. Jos siis haluaa pysyä aallonharjalla, vaatii se jatkuvaa muutosta.

Entä jos trendien vaihtuessa kysyisikin itseltään, palveleeko tämä minun omaa tyyliäni? Edistääkö juuri tämä uusi villitys verkkosivustoni tavoitteita?

Kun halutaan sivuston kestävän pitkään, täytyy aluksi kysyä miksi sivusto on olemassa eli mikä on sen tärkein tavoite. Vastaus voi olla esimerkiksi myydä tuote tai saada kävijä jättämään yhteystietonsa. Kutsumme tätä sivustosi kultaiseksi kysymykseksi. Jos tavoite on selkeä, voidaan vallitsevia trendejä arvioida ja jättää välistä sellaiset, jotka eivät palvele sivuston tarkoitusta.

Mistä tunnistaa internetin takatukan?

Kliseet syntyvät verkossa samaan tapaan kuin muuallakin – seuraamalla sokeasti muita. Huvittavimmiksi menneisyyden jäänteiksi päätyvät ne trendit, jotka eivät oikeastaan palvele käyttäjiä. Joskus kaikki nämä olivat aallonharjalla:

  • Tervetuloa-sivu (ylimääräinen välivaihe, josta klikataan itse sivustolle)
  • Vieraskirjat ja foorumit
  • Erilliset mobiilisivustot (nykyään sama sivusto mukautuu erikokoisille laitteille)
  • Flash-teknologia sivuston pohjana tai animaatioissa
  • Bannerit ja vierivä teksti eli marquee

Eräs nopeasti kuihtuvan trendin tunnuspiirre on ”vau”-efektin jahtaaminen. Se pitää usein tehdä käytettävyyden, esteettömyyden ja totuttujen käytäntöjen kustannuksella, jotta se pistää silmään. Eikä se pistä silmään kauaa kun sen uutuudenviehätys katoaa. Keisarin uusien vaatteiden – tai ulkoasun – alta paljastuu jokin internetin napapaita, joka ei helpota kenenkään elämää.

Esimerkiksi pari vuotta sitten verkossa kylvettiin kuvakaruselleja kaikkialle. Isot kuvabannerit pyörivät automaattisesti kävijän silmien edessä. Etusivulle sai kivasti valtavan määrän kampanjoita samaan tilaan. Kun uutuuden hohto hälveni, huomattiin, että suurin osa kävijöistä ei ikinä huomaa muita kun ensimmäistä kuvaa. Murto-osa klikkaa karuselleja.

Hiljalleen loistokas kuvakaruselli taantui internetin takatukaksi. Se ei kadonnut kokonaan, mutta sellaisen kantajaa ei enää ihailla.

Kannattaako käyttää uutta vai vanhaa teknologiaa?

Saako olla tylsää teknologiaa?

Kun sivustolle tavoitellaan pitkää ikää, kuumimpien teknologiatrendien perässä ei kannata sännätä sokkona. Jos teknologia menettää suosionsa tai tukensa, voi sivusto joutua ennenaikaiseen arkistoon.

Suosittelen siis vakaita ja laajasti käytettyjä ratkaisuja sivuston taustalle. Esimerkiksi sivuston pohjana kannattaa yhä käyttää WordPressiä. Noin kolmannes kaikista verkkosivuista käyttää sitä. Se ei tule katoamaan mihinkään.

Ei silti voi takertua ikuisesti kiinni vanhoihin tapoihin. Rivakkaan tahtiin ilmestyy ja katoaa julkaisualustoja, ohjelmointikirjastoja ja rajapintoja. Kirjainlyhennemyrskyssä nousee esiin myös uusia tapoja palvella käyttäjiä paremmin, saavuttaa sivuston tarkoitus tehokkaammin ja saada laajempi yleisö. Digitoimistona suosittelemme sivustolle jonkinlaista tasapainoa tylsän ja turvallisen sekä uuden ja ihmeellisen välillä.

Jotkut ihmiset tarvitsevat vyölaukun

Kun tiedät, mitä verkkosivustolla tavoitellaan, voit ajatella trendien ulkopuolelta. Olet vapaa siitä, mitä kilpailijat sattuvat tekemään sivustoillaan, sillä vain tavoitteella on väliä. Lopputuloksen kannalta parhaat jutut voivat löytyä pinnalla olevien trendien ulkopuolelta vaikkapa hyvin jäsennellystä sisällöstä.

Mikä sitten yhdistää vyölaukkua, nappiverkkareita ja verkkosivujen kuvakarusellia? Kun ne valitaan sokkona muita matkien, muuntuu lopputulos nopeasti sirkukseksi. Kun niiden valintaan on selkeä tarve tai syy, ne voivat olla korvaamattomia. Kuvakarusellilla on oma paikkansa esimerkiksi asuntoesittelyn kuvagalleriassa ja huhupuheiden mukaan vyölaukkuun saa jotain pientä tavaraa säilöön.

Teemme Aucorissa verkkosivuja kestämään aikaa. Käy vilkaisemassa vaikka seuraavia asiakkaitamme, joiden sivustot ovat säilyneet reilusti tavanomaista pidempään vailla ryppyjä ja kolotuksia: Finland.fi, Kotkan Kaupunginteatteri ja Lounais-Suomen Jätehuolto.