Verkkopalvelun etusivun suunnitteluun ja toteutukseen kuluu tuhottomasti aikaa. Etusivusta tehdään luonteva aloitussivu, joka antaa tietoa ja ohjaa eteenpäin. Samassa näkymässä halutaan muun muassa esitellä yritys, kertoa tärkeimmistä tuotteista tai palveluista, jakaa asiakaskokemuksia, listata ajankohtaisia uutisia ja tapahtumia, ohjata kävijöitä sosiaalisen median kanaviin sekä saada kävijä liittymään sähköpostilistalle. Kaikille tarjotaan vähän kaikkea.

Kävijät eivät kuitenkaan lue verkkosivuja alusta loppuun tai keskenään samassa järjestyksessä. Osa kävijöistä saapuu aloitussivunaan jokin muu kuin etusivu, tai etusivu ohitetaan lukematta.

Niinpä perkaan tässä postauksessa vastaukset kolmeen kysymykseen:

  1. Miksi aloitussivut eivät ole aina etusivuja?
  2. Miten suunnittelet sisällön palvelemaan käyttäjän poukkoilua?
  3. Miten voit selvittää verkkopalvelusi käytetyimmät aloitussivut?

Miksi kävijä ei aloita etusivulta?

Kävijän kulkema reitti riippuu hänen tavoitteestaan: yksi selvittää ratkaisuja johonkin ongelmaan, toinen etsii lisätietoja tietystä tuotteestasi ja kolmas saapuu tarkastamaan yhteystietoja.

Kävijä voi päätyä verkkopalveluusi monella tapaa. Mahdollisia väyliä ovat esimerkiksi

  • suora www-osoite
  • Googlen hakutulokset
  • sosiaalisen median jako
  • linkki toiselta sivustolta
  • kirjanmerkki.

Sivua, jolle kävijä tulee ensimmäisenä, kutsutaan aloitussivuksi. Mikä tahansa verkkopalvelusi sivu voi toimia aloitussivuna. Esimerkiksi blogikirjoitukset toimivat luontevina aloitussivuina, sillä niitä jaetaan sosiaaliseen median kanavissa ja ne tuovat uusia lukijoita suoraan sisältöön. Nämä uudet kävijät eivät näe esimerkiksi yrityksesi esittelyä ennen blogikirjoitusta, vaan lukevat sen halutessaan myöhemmin.

Kävijällä, joka saapuu aloitussivunaan jokin muu kuin etusivu, ei ole välttämättä mitään syytä siirtyä etusivulle myöhemmin.

Mitä jos kävijä ei koskaan lue etusivua?

Kävijän aloitussivu voi hyvin olla jokin muu kuin etusivu. Osa taas saapuu kyllä etusivulle, mutta siirtyy valikosta eteenpäin lukematta etusivua ollenkaan.

Olethan huomioinut tämän sivustosi sisällössä?

Tee sisältö saavutettavaksi aina myös muualta kuin etusivulta

Älä jätä tärkeää viestiä vain etusivulle. Tee uusi valikkokohta. Jaa linkki sosiaalisessa mediassa. Näytä oleellisimmat viestit esimerkiksi jokaisen sivun yläreunassa huomioraitana. Näytä uutiset myös omalla sivullaan. Jos kerrot asiasta vain etusivulla, viestisi ei tavoita kaikkia kävijöitä.

Älä oleta käyttäjän lukeneen etusivua. Jaa tärkeät tiedotteet, poikkeusaikataulut ja uutiset aina myös muualla kuin etusivulla.

Tee linkki tekstiin, jos sisältö vaatii pohjatiedoksi muuta sisältöä

Kävijä voi saapua suoraan johonkin sivustosi sisältöön, joka vaatii pohjaksi jonkin muun sivun lukemisen. Ei auta, että olet sijoittanut esimerkiksi sisältösivun toisen sivun alakohdaksi ja selität asian juurta jaksain yläsivulla. Kävijä saattaa nimittäin lukea asioita missä järjestyksessä tahansa. Tee tässä tapauksessa linkki sivulle, josta pohjatieto löytyy.

Onko etusivu tarpeeton?

Verkkopalvelu on viestinnän kanava, eikä se ole tarkoitettu yhtenäiseksi lukukokemukseksi, jota selataan alusta loppuun. Etusivun rooli ei ole siis samanlainen kuin esimerkiksi aikakauslehdessä, jossa kansi nähdään ensimmäisenä. Etusivu välittää tiivistetysti tärkeimmät asiat, mutta se ei piisaa ainoaksi paikaksi välittää viesti.

Etusivua toki käytetään jonkin verran. Omilla verkkosivuillamme noin kolmasosa kävijöistä saapuu ensimmäiseksi etusivulle, ja etusivun lukemiseen käytetään myös aikaa. Etusivu on blogin jälkeen katsotuin sivumme. Etusivulla on oma tärkeä tehtävänsä, vaikka kaikki käyttäjät eivät koskaan lue sitä.

Kuinka selvität sivustosi käytetyimmät aloitussivut?

Saat tietoa sivustosi aloitussivuista tutkimalla analytiikkaa. Käytössämme on Google Analytics, joka on Googlen analytiikkatyökalu. Se kerää tietoa sivuston käytöstä ilman käyttäjien yksilöintiä. Google Analytics on maksuton, helppo ottaa käyttöön ja se tarjoaa runsaasti tietoa. Google Analytics on otettu käyttöön myös suurimmalla osalla asiakassivustoistamme.

Analyticsin käyttöönotto on helppoa kuin puuron pureskeleminen: kirjaudu Google-tunnuksillasi Google Analyticsiin ja syötä sivustosi tiedot. Saat pienen koodipätkän, joka lisätään sivustolle. Esimerkiksi WordPressille on monia lisäosia, joiden avulla voit lisätä koodin suoraan WordPressin hallinnasta. Tämän jälkeen kävijäanalytiikkaa kerätään automaattisesti.

Odota koodin lisäyksen jälkeen muutama viikko analytiikkadatan kertymiseen, ennen kuin tutkit tarkemmin lukuja. Halutessasi pystyt toki näkemään tilastoja jo noin päivän viiveellä koodin lisäyksestä. Verkkopalvelusi toteuttaja voi avustaa käyttöönotossa.

Löydät aloitussivujen tiedot kirjautumalla Google Analyticsiin, valitsemalla listauksesta tilin ja verkkosivuston. Valitse vasemmasta sivupalkista Käyttäytyminen → Sivuston sisältö → Aloitussivut.

aucor_aloitussivut_google_analytics_nakyma

Näet aloitussivut suosion mukaan järjestettynä. Aloitussivun kävijämäärä näytetään sekä absoluuttisena määränä että prosenttina kaikista kävijöistä – meillä etusivulle saapui noin kolmannes kaikista kävijöistä. Näet helposti myös kuinka suuri osuus kunkin aloitussivun käyttäjistä oli uusia käyttäjiä ja kuinka kauan koko istunto verkkopalvelussasi kesti kultakin aloitussivulta.

Voit myös katsoa, kuinka monta prosenttia kävijöistä poistui sivustoltasi heti aloitussivulta. Tämä luku on yleensä huomattavasti suurempi sosiaalisessa mediassa jaettavalla sisällöllä kuten blogikirjoituksilla, tapahtumilla ja uutisilla. Alla vielä kuva aloitussivulistauksen mittareista:

aucor_aloitussivut_sarakkeet

Yhteenveto

Verkkosivuston etusivu ei toimi läheskään aina vierailijoiden aloitussivuna. Kävijät tupsahtavat sivustollesi monesta eri väylästä ja saattavat aloittaa selailunsa miltä tahansa sivulta. Toteuta verkkopalvelusi sisältö niin, että sama sisältö löytyy myös etusivun ulkopuolelta. Jos sisältösi vaatii jonkin toisen sivun lukemisen pohjaksi, tee tähän aina linkki tekstissä.