Kohtaamme projekteissa jatkuvasti pienen pieniä pyyntöjä ja toiveita. Ne saapuvat neukkarin pöydän yli, puheluiden sivulauseissa ja sähköpostiviestien syövereissä. Pitäisi muuttaa hieman jotain tai lisätä jokin ihan pieni juttu.

Kai se vielä onnistuu? Eikö sen nyt tee tunnissa?

Projektipäällikkömme pysyy lujana. On valtava kiusaus myöntyä ja luvata, että tietysti hoituu. Olisi niin helppoa vain antaa periksi, mutta projektipäällikkömme ei taivu: ”Pyydän arvion kehittäjältämme ja palaan asiaan.”

Miksi projektipäällikkömme ei arvaile?

Tiedätkö sen tunteen, kun joku on luvannut puolestasi jotain sellaista, mitä et ikinä itse lupaisi? Tietystihän voit maalata anoppilan seinät tai kuskata serkkusi lentokentälle, vai mitä?

Me emme toimi niin.

Projektipäällikkömme tietää projektisi taustat, henkilöstön ja aikataulut. Hän on ollut kaikissa palavereissa ja  sähköpostiviesteissä. Projektipäällikkömme ei kuitenkaan itse rakenna sivustoasi – sen tekevät kehittäjät. Kun muutosten taustoja ja vaikutuksia selvitetään, tarvitaan myös kehittäjiä.

  • Miksi muutos halutaan?
  • Miten muutos vaikuttaa muuhun sivuston toimintaan?
  • Kuinka muutos kannattaa teknisesti tehdä?
  • Voiko asian ratkaista tehokkaammin jollain toisella tavalla?
  • Onko olemassa valmista ratkaisua, jota kannattaa käyttää?

Saat aina kysyä, pyytää ja toivoa. Mekin olemme aina vastausta vailla. Jos kysymykset jäävät esittämättä, asiat jäävät epäselviksi.

Mitä jos lupaa liikaa?

Voisi helposti ajatella, että asiakkaana hyötyisi eniten, jos saisi projektipäällikön tai myyjän lupaamaan kuun taivaalta. Eikö juuri silloin saisi eniten vastinetta rahoilleen? Virhearviot ja liian suuret lupaukset kostautuvat kuitenkin nopeasti.

  • Työmääräarvio on alakanttiin, jolloin hinta nousee yllättäen, luvattuja ominaisuuksia katoaa tai homma hutiloidaan.
  • Muutos ei ole teknisesti järkevä, jolloin hallinta on kömpelöä ja latautuminen hidasta.
  • Taustoja ei selvitetty tarpeeksi, jolloin jatkokehitys on jähmeää tai koko muutos pitää perua myöhemmin.

Haluamme kaikkeen ammattilaisen

Olemme laatufanaattisia. On se sitten kuulokkeiden äänenlaatu, kirjahyllymme sisältö tai jääkaapissa oleva käsityöläisolut. Tahdomme kaikkeen parasta laatua.

Samalla tarmolla suhtaudumme työhömme. Jos tarvitsemme tietoa lakiasioista, kysymme lakitoimistoltamme. Jos kirjanpito mietityttää, kysymme kirjanpitäjältämme. Jos asia koskee sivuston toteutusta, kysytään kehittäjältä.

Meillä projektipäällikkö lupaa vasta kun hän on ensin puhunut kehittäjän kanssa.

PS. Meillä kehittäjät eivät majaile pimeässä kopissa piilossa ulkomaailmalta. Vähintään sivuston pääkehittäjä on aina mukana sivustoa koskevissa palavereissa. Voit kysyä kehittäjältä myös suoraan ilman välikäsiä.

Tunnetko samaa paloa laadukkaaseen tekemiseen? Meillä on rekry auki koville WordPress-tekijöille ja frontend-osaajille.