SlackSlack on nyt kuuminta hottia, viileintä hippiä ja parasta sitten viipaloidun näkkileivän. Hirvittävän hypetyksen lisäksi Slackin valuaatio on jotain 2 miljardin dollarin paremmalla puolella, ja markkina-arvo kipuaa melkoista tahtia. Enkä kyllä ihmettele. Slackin sivuilla oleva testimonial ”So yeah, we tried Slack…” on kaikessa vaatimattomuudessaan osuva: lyhyen käyttökokemuksen jälkeen aika harva firma haluaa päästää työkalusta irti.

Viime viikolla kirjoitin yrityskauppaan liittyen etätyöstä ja virtuaaliyrityksistä, ja Turre Legal avasi myös ketterän yrityskaupan prosessia omassa blogikirjoituksessaan (onkohan Aucorin ja Mediatavastin yrityskauppa muuten Suomen ensimmäinen Slackilla hoidettu yrityskauppa?). Ja kun kollegat Jyväskylästä kyselivät twitterissä käyttökokemuksien perään, oli helppoa tarttua täkyyn.

Mikä Slack on?

Yksinkertaisuudessaan Slack on kuin Skype steroideilla. Joskus kerroin että se on kuin ”corporate IRC”, mutta kun sain vastaani vain lasittuneita katseita, aloin käyttämään Skype-vertausta. ;) Mihin Slackia sitten vertaakaan, ytimeltään se kuitenkin on pikaviestipalvelu, joka on tehty modernien ja hajautettujen organisaatioiden tarpeita ajatellen. Tietenkin se sopii kaltaisellemme monella paikkakunnalla ja sisäisellä aikavyöhykkeellä toimivalle digitoimistolle kuin sormi silmään.

Miltä Slack näyttää?

Ei pelkkä pikaviestin

Peruskanavien lisäksi olemme säätäneet erilaisia kanavia käyttötarkoituksien mukaan. Sen lisäksi että on näppärää pitää esimerkiksi myyntiin liittyvä keskustelu omalla kanavallaan, erilaisten automatisaatiokikkareiden (vaikka Zapier ja Ifttt) avulla saa olemassa olevista työkaluista paljon enemmän irti. Meidän Aucorilla käyttämämme kanavarakenne on karkeasti tällainen:

  • Myyntikanavalla keskustellaan myynnistä ja tarjouksista. Uudet kontaktit ja kaupat kilahtavat kanavalle  automaattisesti Highrisesta.
  • Markkinointikanavalle tulee ilmoitukset uusista twitter-seuraajista ja uutiskirjeen tilaajista. Myös firman sivujen blogikommentit tulevat tänne.
  • Supportbee-asiakaspalveluviestit tulevat omalle kanavalleen, jolloin kaikkien on helppo tarttua nopeasti tukipyyntöihin.
  • Tekki-kanavalla lentää sellaista koodisnippettiä, että osaamattomampaa hirvittää.
  • Basecampin projektikeskustelut tulevat omalle kanavalleen, ja projekteille voi tarvittaessa lisätä omat kanavat helposti.
  • Cert.fi ja muut tietoturvauutiset tulevat omalle kanavalleen.
  • Uptime robotin ja muiden verkkopalveluiden monitorointipalvelut huutelevat ilmoituksiaan omalle kanavalleen.
  • Hupiviestit ja huulien heilutus ovat siististi omalla kanavallaan, joka meillä on perinteisesti ollut tagilla #SFW (Safe For Work). Kotona niitä ei sitten kehtaakaan näyttää.

Lopputulos voi vaikuttaa vähän sekavalta, mutta työkalun oppii intuitiivisesti. Sliipatun laadukas käyttöliittymä on helppokäyttöinen ja hyvin suunniteltu. Laadukkaalla UX-suunnittelulla on myös oma osansa Slackin menestyksessä.

Slack

Slackin hienous ei kuitenkaan lopu tähän. Sen lisäksi että Slack helpottaa yrityksen sisäistä kommunikaatiota, se levittää liukkaat lonkeronsa salakavalasti myös muualle. Esimerkiksi useamman alihankkijan kanssa tehtäviin yhteisprojekteihin on helppo kutsua yrityksen ulkopuolisia ihmisiä, ja jos tämä ei riitä, voi perustaa vaikka kokonaan oman ryhmänsä (domainin). Meillä on esimerksi kokonaan oma ryhmänsä hallitukselle, ja moni yhteisö on kaikessa hiljaisuudessa siirtynyt Slackin käyttäjäksi (ainakin WordPress ja Pingstate, muistakin voi vinkata).

Melkein täydellinen

Slack ei tietenkään ole minkäänlainen hopealuoti. Jos organisaatiossa ei osata tai haluta jakaa tietoa avoimesti, Slack ei sitä mihinkään muuta. Sen lisäksi kanavien tiukka rajaus bisnesvastuiden mukaan voi helposti tuoda reaalimaailman siilot virtuaalimaailmaan. Tämän välttämiseksi meillä on oletuksena, että kaikki seuraavat kaikkia kanavia ainakin puolella silmällä.

Ominaisuuspuolella ei tosin hirveästi ole ehditty pettymään. Integraatioita on paljon ja uusia ominaisuuksia tulee koko ajan lisää. Ainoa mitä olen jäänyt kaipaamaan on helppokäyttöinen äänestyslisäosa, mutta susiruman äänestyksenkin voi viritellä vaikka näillä ohjeilla.

Inbox 0 on todellisuutta

Vaikka Slackissa on paljon kommunikointia helpottavia toiminnallisuuksia, tärkein kaikista on ehdottomasti sähköpostitulvan väheneminen. Sähköpostin kuolemasta on puhuttu pitkään, mutta ensimmäistä kertaa markkinoilla on tuote, jonka avulla se on oikeasti mahdollista. Meillä Slackin käyttämisen seurauksena sisäiset sähköpostit ja puhelinsoitot ovat lähestulkoon loppuneet, ja kaltaiselleni inbox 0 -fanaatikolle se on todella iso asia. Niin iso, että näillä näkymin en päästä Slackista irti ilman liukastinta ja luusahaa.

Slack on hyvä muistutus siitä, että aina ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen menestyäkseen. Riittää, että tekee jonkun asian todella paljon paremmin kuin muut.