”Yksikään ihminen ei ole saari, täydellinen itsessään; jokainen on pala mannermaata, kokonaisuuden osa”, totesi John Donne 1600-luvulla. Verkkosivustokaan ei elä eristyksissä. Sivuston kokeminen on osa suurempaa kokonaisuutta – muita verkkosivuja.

Kun etsin vaikkapa ravintolaa, hammaslääkäriä tai laskutusohjelmaa, johtaa tieni hakukoneelle. Saan listan sopivia ratkaisuja ja alan selata erilaisia verkkosivuja. Valintani ei riipu vain näistä erillisistä verkkopalveluista, vaan niiden vertaamisesta, ennakko-odotuksista ja eroista. Jo ensivaikutelmaan vaikuttaa aiemmin nähty naapurisivusto.

Tutustu verkkosivustosi naapureihin

Verkkosivujen naapureita ovat ne sivustot, jotka tarjoavat ratkaisua samaan ongelmaan. Ne tarjoavat vaihtoehtoisia tuotteita tai palveluita. Niistä saa vastauksia samaan kysymykseen. Naapurusto koostuu siis suurelta osalta kilpailijoistasi.

Kokemus sivustosi hienoudesta, helppoudesta tai vaikuttavuudesta riippuu siis paljon naapureistasi. Kävijät todennäköisesti selailevat useampia sivustoja ennen tilausta tai yhteydenottoa. Kannattaa siis itsekin kohdata naapurinsa.

Oman verkkosivuston naapureita löytää asettumalla kävijän asemaan. Mistä ja millä sanoin hän etsii tietoa? Voit testata erilaisia hakuja Googlessa tai käyttää esimerkiksi Google Trends -työkalua yleisimpien hakusanojen löytämiseen. Hakusanojen avulla löytyy myös yllättäviä verkkopalvelunaapureita. Käyttäjän matka sivustollesi voi nimittäin kulkea, tai jopa todennäköisesti kulkee vauva.fi-keskustelun kautta.

Kävijä odottaa eri asioita ravintolan ja rakennusliikkeen sivustolta. Sivustosi naapurusto asettaa tason odotuksille ja vertailulle.

Kyylä tietää kaikki naapuriensa tekemiset

Internetin kyylä ei tarvitse kummempia apuvälineitä. Verkkoselain riittää.

Kerrostalokyylä kurkkii ovisilmästä rappuun ja verhojen raosta sisäpihalle. Hän tietää milloin kukakin on tullut myöhään kotiin, vastaanottanut vieraita tai vienyt roskia.

Verkossa kyylä vierailee tiuhaan tahtiin naapurisivustolla tarkkailukäynneillä. Hän on tilannut kaikki uutiskirjeet ja ottanut talteen ladattavat oppaat. Kaikki somekanavat ovat seurannassa.

Naapurien seuraaminen verkossa voi mennä liiallisuuksiin. Kun keskittyy täysin siihen, mitä muut tekevät, hämärtyy nopeasti mitä kävijät kaipaavat. Unohtuu asettua kävijän asemaan. Lopulta tietää kyllä tarkalleen mitä muut tekevät, mutta ei sitä, kuinka kävijöitä voisi palvella paremmin.

Erakko ei välitä ulkomaailmasta

Uskaltaisitko istua tämän miehen viereen?

Erakko sulkeutuu omiin oloihinsa ja elää huomaamattomasti. Hän ei tervehdi naapureitaan eikä hänestä tiedetä mitään.

Verkossa erakko poikkeaa naapureistaan. Sivusto voi olla esimerkiksi elävä muistutus vuosituhannen vaihdoksesta. Toisaalta ei pidä unohtaa, että erakko voi olla myös hiljainen nero. Erakon sivusto voi myös olla näyttävyydessään ja helppokäyttöisyydessään aivan toista luokkaa kuin naapurinsa. Joka tapauksessa erakon sivusto eroaa todennäköisesti naapureidensa tasosta, koska erakko ei ota mallia naapureistaan.

On jollain tavalla kiehtovaa olla eksoottinen muukalainen, verkon John Wayne. Olla yksin maailmaa vastaan ja nousta omin avuin huipulle. Verkkosivuja ei kuitenkaan rakenneta itselleen, vaan vaikuttavuuden päättävät toiset ihmiset. Siksi verkkosivujen rakentamiseen tarvitaan muita ihmisiä – vähintään toisen asemaan asettumista ja naapureihin tutustumista, mutta yleensä myös muiden ihmisten näkemyksiä ja ammattitaitoa.

Jäljittelijä kopioi naapuriansa hyvässä ja pahassa

Hatuissa jäljittely on vain yhdenmukaisuutta ja muodikkuutta.

Vaihdan olohuoneen verhot, naapuri vaihtaa verhot. Istutan parvekkeelle kukkia. naapuri istutaa pavekkeelleen kukkia.

Samalla periaatteella verkkosivulle lisätään uutiskirje, kilpailija aloittaa uutiskirjeen. Sivustolle avataan chatti, kilpailija ottaa käyttöön chatin.

Jäljittelijä haluaa pysyä samalla tasolla naapurinsa kanssa. Kopioimalla naapuriaan ei ainakaan jää jälkeen, voisi ajatella. Kateus on kuitenkin huono pohja rakentaa uutta. Kopioimalla naapuriaan tulee helposti omaksuttua myös huonoja juttuja, kuten hankittua päältä ajettavan ruohonleikkurin postimerkin kokoiselle tontille tai kuvakarusellin verkkosivujen etusivulle.

Jäljittelijä voi olla yhtä hyvä, mutta ei erottua edukseen.

Ole sopivasti kyylä, erakko ja jäljittelijä

Naapurisuhteissaan kannattaa pyrkiä tasapainoon muiden tuijottamisen ja itsenäisen tekemisen kanssa. Seuraa mitä muut tekevät. Uskalla tehdä asioita muita paremmin. Älä jätä toimivia asioita käyttämättä vain siksi, että joku muu on keksinyt ne ensin.

Tasapaino löytyy pitämällä sivuston tarkoituksen mielessä. Tarkoitus kiteytyy vastauksena kysymykseen, miksi verkkosivustosi on olemassa? Se ohjaa, mitä asioita naapureissa kannattaa seurata, missä poiketa tai mitä ottaa käyttöön.

Verkossa lukija hyppii sivustosta toiseen. Sivustosi tulee siis verratuksi naapureihisi niin ulkoasun, sisällön kuin vaikkapa latausnopeuden osalta. Oman sivuston ei siis tarvitse olla maailman hienoin, kunhan se kestää vertailun. Naapureihin kannattaa siis tutustua. Lukijasi tekevät sitä jo.

Verkkosivustosi naapureihin tutustuminen on aina osana workshoppiamme. Katsomme yhdessä läpi naapurisivustoja ja mietimme mitä hyvää ja huonoa niissä on. Tutustu miten Aucor suunnittelee verkkosivuja.