Liian moni sivusto kuolee nuorena. Kirjoitin syksyllä miksi sivustot kuolevat ennenaikaisesti ja mitä seuraa, kun verkosta puuttuu rakennustarkastaja. Kasasin ratkaisuksi esityssarjan miten pitkäikäisiä sivustoja pitäisi tehdä. Kävin puhumassa Helsingin ja Tampereen WordPress-tapahtumissa ja jaan tässä pitkän iän eliksiirin helposti luettavassa muodossa.

jag

Miksi murehtia sivuston pitkäikäisyydestä?

Sivuston pitää kestää aikaa. Pitkäikäisyys ei ole ylimääräinen tai erillinen ominaisuus sivustoon. Kun ostat talon, oletat sen pysyvän pystyssä vuosikymmeniä ilman, että pitkäikäisyyttä pitäisi erikseen pyytää. Verkkopalvelun ostajakaan ei halua törmätä siihen, että valittu sisällönhallintajärjestelmä on lukinnut kaiken sisällön uumeniinsa tai kuinka verkkopalvelu ei taivukaan mihinkään muutoksiin.

Sivustosi elinaikana tulee tapahtumaan suuria muutoksia. Ulkoasu uudistetaan, ominaisuuksia lisätään ja karsitaan sekä osa sisällöstä kirjoitetaan uudelleen. On kuitenkin sisältöä, jota haluat vaalia. Haluat säilyttää blogikirjoitukset, tuotteet, artikkelit, tiedotteet, tietopankit ja tapahtumat muusta myllerryksestä huolimatta.

Kun tulevaisuuden arkeologit tutkivat yritysten verkkopalveluita, löytävät he suuren määrän rikkinäisiä linkkejä. Pitämällä vanhan sisältösi elossa löydyt helpommin hakukoneilla ja saat enemmän kävijäliikennettä.

Miksi sivustosi on olemassa?

Koko verkkopalvelusi perustana on kysymys: Miksi sivustosi on olemassa? Toisin sanoen mikä on verkkopalvelusi tärkein tavoite? Huonoja vastauksia tähän ovat ”markkinoida yritystä”, ”kertoa tuotteista” tai ”parantaa näkyvyyttä”. Nämä ovat välitavoitteita. Paremmat ja lopulliset tavoitteet ovat esimerkiksi myydä tuote, kerätä myyntiliidejä tai lisätä yhteydenottoja.

Hyviä tavoitteita yhdistää mitattavuus. Myytyjen tuotteiden määrää on helppo mitata, yrityksen markkinointia taas ei. Mistä tiedät, että sivustosi toteuttaa tavoitettansa? Tähän tarvitaan analytiikkaa. Kun verkkopalvelun tarkoitus on selvillä, voidaan suunnitella mitkä mittarit tukevat tätä. Verkkokaupassa voidaan seurata esimerkiksi syntyneiden kauppojen määrää, ostosten kokonaissummaa ja sivustolla vietettyä aikaa. Näin tilastotiedon meri on raivattu helposti seurattaviksi avainluvuiksi.

Tarkoituksen rajaukseen kuuluu myös kohderyhmän karsiminen. Kuka on sivustosi kohderyhmä? Huono vastaus on lähinnä kaikki. Tuleeko sivustollesi vierailijoita Etelä-Amerikasta? Ovatko kävijäsi yhtä todennäköisesti toimitusjohtajia, ala-astelaisia tai eläkeläisiä? En usko. Lähinnä kaikille kohdistettu sivusto ei ole kohdennettu kenellekään. Et halua puhua jargonia ala-astelaisille tai käyttää ohuen harmaata tekstiä eläkeläisille. Yleisö vaikuttaa kaikkeen.

Tarkoituksen ja kohderyhmän rajaaminen on veemäisen vaikeaa. Ilman sitä sivustosi perustana toimii käsien pyörittely, eriävät tulkinnat ja se yksi hieno kilpailijan sivusto.

Timantit ja sisältö ovat ikuisia

Tarkasti rajatun tarkoituksen jälkeen pitäisi miettiä sisältöä. Millainen sisältö edistää päätettyä tavoitetta? Esimerkiksi asiakastarinoita käytetään harmittavan vähän yritysten sivuilla, vaikka ne olisivat tehokkaita hälventämään ostamisen pelkoa. Toki ideaa esimerkiksi asiakastarinoihin ei löydy tuijottamalla kilpailijoiden sivustoja. Mitä tietoa kävijä tarvitsisi, jotta hän toteuttaisi asettamaasi tavoitetta?

Sisältörakenne, erityyppiset sisällöt ja navigaatiorakenne olisi hyvä miettiä ennen graafista suunnittelua. Nämä on mietittävä jossain määrin myös ennen tarjouspyynnön lähettämistä. Mitä epämääräisempi olet, sitä ilmavampia tarjouksia saat vastapalkkiona.

Sisällön suunnittelussa kannattaa hyödyntää ihmisiä, jotka ymmärtävät markkinoinnista, graafisesta suunnittelusta ja teknisestä toteutuksesta. Näin saat suosituksia siitä, miten sisältö kannattaa toteuttaa ja mikä on mahdollista. Kutsumme Aucorissa näitä suunnittelupalavereita workshopeiksi, jossa suunnitellaan ja rajataan tavoitteet ja sisältö järkeviksi.

Kuka toteuttaa sisällön? On helppo ehdottaa blogin lisäämistä sivustolle, mutta paljon vaikeampaa pystyä kirjoittamaan sinne säännöllisesti. Onko sisällöntuottamiseen resursseja? Älä lupaa liikoja. Sisällöntuotanto vaatii säännöllisesti aikaa ja energiaa. Klassinen esimerkki resurssien puuttumisesta on ajankohtaista-palsta, jossa ensimmäinen viesti kertoo uusien sivujen avaamisesta 2013 ja heti perään toivotetaan hyvää joulua 2014.

Ulkoasua ei arvata

Kun verkkopalvelun tarkoitus ja sisältö ovat selvillä, ulkoasu ei perustu arvauksiin. Kun graafinen suunnittelija tietää sivuston tarkoituksen, hän tietää, mitä asioita pitää korostaa, mikä on tärkein sisältö ja millaisiin asioihin kävijöitä ohjataan. Ulkoasu ei siis ole täynnä ”lorem ipsum”-täytetekstiä, vaan sisältö tiedetään jo pääpiirteittäin.

Ulkoasun tehtävä on rajoittaa sisältöä. Tekstin väri ei esimerkiksi vaihtele mielivaltaisesti. Suunnittelussa pitää löytää sopiva tasapaino ulkoasun yhtenäistämisen ja sisällöntuotannon vapauden välillä. Liian tiukka säännönmukaisuus pakottaa kaiken sisällön samaan muottiin ja tuloksena sisältö sopii täydellisesti nykyiseen ulkoasuun, mutta on lukossa nykyiseen ulkoasuun. Ulkoasu pitää rakentaa sisältöön, ei sisältöä ulkoasuun.

Toteutus on totuuden hetki

Sivuston toteutusvaiheessa on kaikki epämääräiset idikset ja hyvä pöhinä on viimeistään muutettava konkreettisiksi. Pahimmillaan jokainen projektissa ennen toteuttajaa voi pyöritellä asioita mukavan abstraktisti, mutta toteuttajalla ei ole tätä mahdollisuutta. Käsien pyörittely ei taivu ohjelmakoodiksi.

Sivustolle voi toteuttaa samalta näyttäviä elementtejä useilla eri tavoilla. Graafikon piirtämä ulkoasu voi tulla eloon useita eri reittejä. Toteuttajan pitää aina tehdä valintoja, oli ulkoasu ja sisältö määritelty kuinka tarkasti tahansa. Toteuttajan on siis osattava asiansa.

Toteuttajan täytyy tietää sivuston tarkoitus ja kohderyhmä, jotta hän pystyy tekemään järkeviä valintoja. Tarkoitus ohjaa huomion ja käytettävän ajan oleellisiin asioihin ja varmistaa rahoillesi parhaan vastineen. Tarkoitus ei selviä tulkitsemalla ulkoasua tai rivien välistä tarjouspyynnöstäsi. Se pitää sanoa ääneen. Se pitää kirjoittaa ylös.

Esityksissä käsittelin monia teknisiä näkökulmia WordPress-pohjaisten verkkopalveluiden kannalta joita en käy tässä kirjoituksessa erikseen läpi. Jos etsit niitä, vilkaise esitysdiat!

Valmis sivusto on hylätty sivusto

Sivuston elämä ei pääty julkaisuun. Se vaatii resursseja myös jatkossa: aikaa, energiaa ja budjetin. Sisältö happanee ajan myötä jos sitä ei päivitetä. Blogi ja uutispalsta janoavat uutta sisältöä. Muutostarpeita tulee aina.

Pitkäikäisyys ei tarkoita etteikö sivustolle tarvitsisi tehdä mitään muutoksia tai ulkoasua ei koskaan uusittaisi. Sivusto kestää aikaa kun sisältö kykenee mukautumaan muutoksiin ja elämään ulkoasumuutosten yli. Pitkäikäisyyttä ei saavuteta vain koodilla vaan se vaatii huomiota jokaisessa vaiheessa.

Eikö paasaus pitkästä iästä jo piisaa?

Ei. Verkkopalvelun laatu ja pitkäikäisyys ovat ikuisuuskysymyksiä, joita on puitu iäisyydet ja voin luvata, että aihetta käsitellään myös tulevaisuudessa. Teknologia ja ulkoasutrendit muuttuvat, periaatteet säilyvät. En ole oikeastaan sanonut mitään, mitä Aucorin toimitusjohtaja Janne Jääskeläinen ei olisi jo sanonut 2010 julkaistussa Verkkopalvelun ostajan oppaassa.

Tästä oppaasta on saatavilla myös päivitetty miniversio, jonka voit käydä lataamassa itsellesi heti. Pääset samalla Sisäpiiriimme, jolle kerromme kerran kuukaudessa alan kuumimmat kuulumiset sähköpostitse.

Lataa Verkkopalvelun ostajan
miniopas tästä