Verkkopalveluiden suunnittelu ja toteutus on ollut melko pitkälti samaa hommaa vuodesta 2000. Tehdään suunnitelmaa, visuaalista ilmettä ja sitten toteutetaan sivusto jonkinlaisen CMS-härpättimen päälle. Toki mukaan on tullut Mooren lain myötä lisää tehoa ja prosessit ovat hioutuneet, mutta perusasiat eivät kuitenkaan ole muuttuneet juuri mihinkään. Ihmiset suunnittelevat ja tekevät.

Kruunu vai karvalakki?

Verkkopalveluja suunnittelevat ja toteuttavat yritykset voidaan jakaa karkeasti kahteen eri segmenttiin: tuotteet ja palvelut.

Tuotteet ovat valmiita paketteja, joissa on rajatut toiminnallisuudet, halpa hinta ja vähäiset räätälöintimahdollisuudet (esimerkiksi kotisivukone, Squarespace tai vaikka WordPress.com). Sivustot tehdään yleensä samalle alustalle ja melko nopeasti, joten ne ovat melko samanlaisia keskenään. Tälle segmentille on tyypillistä kova kilpailu, halpa hinta, vähäinen asiantuntijoiden tarve ja kapeat katteet.

Palvelut ovat räätälöityjä verkkopalvelukokonaisuuksia, jotka suunnitellaan asiakkaan liiketoimintatarpeet edellä (esimerkiksi me olemme tässä kategoriassa). Tälle segmentille on korkeampien investointikustannuksien lisäksi tyypillistä erikoistuneet toimijat, kalliimmat asiantuntijat ja hieman paremmat katteet.

Entä jos olisi mahdollista saada palvelujen edut tuotteiden hinnalla?

I, for one, welcome our new AI overlords

Teknisessä toteutuksessa on hieman helpompi tehostaa (erilaiset julkaisujärjestelmät, frameworkit ja automaatio), mutta suunnittelu on hieman kinkkisempi automatisoitava. Tai ainakin se on ollut sitä tähän asti.

The Grid on ensimmäinen tekoälyn avulla itsensä suunnitteleva sivustojärjestelmä, joka ei enää tarvitse ihmistä suunnittelemaan uniikkia sivustoa. AI rakentaa sivuston, säätää ja rajaa kuvat ja asettelee sisällöt kauniisti sivustolle. Lopputuloksena syntyvä sivusto on selkeästi laadukkaampi kuin mikä hyvänsä halpa karvalakkimalli, ja näin ammattilaisen silmään en osaisi erottaa sitä tyypillisestä räätälöidystä sivustoprojektistakaan.

Vaikka tämä on vasta ensimmäinen konkreettinen sovellus, on oletettavissa että parin vuoden kuluttua ollaan paljon pidemmällä.

Alan toimijoita suojaa Suomessa pieni kielialue, mutta sekin hävinnee kun itseoppivat kääntäjäjärjestelmät saavat jalansijaa. Miten sitten kävikään, alan toimijana on syytä aika nopeasti alkaa miettiä lähitulevaisuuden strategiaa uusiksi. Oma näkemykseni on selkeä:

Erikoistu tai kuole.