Seuraa kirja-arvostelu. Pitkästä aikaa Aucoraattorissa ja vielä pidemmän tauon jälkeen henkilökohtaisesti.

Arvostelussa on jo miltei vanhan tuttumme Katleena Kortesuon Tee itsestäsi brändi (T-I-B!). Katleenan aiemmista kirjoista Janne arvosteli Avaa tästä – käytännön käsikirja kouluttajalle -teoksen viime syksynä ja varsin moni kehuttu juttu on kohdallaan edelleen. Mihinkäs se sujuva kirjoittamisen taito nyt yhdessä talvessa häviäisi.

Lähtökohta: Katleenan kirjoitustyyli on tuttua blogista ja twitteristä.

Aihe: Kiinnostaa, koska itseäni on kovasti mietityttänyt eri rooleissa esiintyminen tai tarkalleen ottaen roolien (työ/koti/harrastukset) sekoittuminen viestinnässä. Myös kirjoittamisen perustemppujen ja rutiinien kertausta on pitkään pitänyt tehdä, mutta missäs sen sitten tekisi… kun on niin kiirekin.

Ratkaisu: Vaan nytpä sattui käteen kirja, josta tuntui löytyvän mukava nippu sääntöjä ja vinkkejä kirjoittamiseen muiden neuvojen ohella. Nytkin pitäisi kirjoittaa “vain” kirja-arvostelu, mutta yllättävää haastetta tämä tuntuu tarjoavan… Luettuna tuttu formaatti, mutta täällä toisella puolen selkeästi haastavaa.

Ensimmäinen särähdys iskee silmille heti sivulla 12: “…jos tulee tehtyä überpaha moka” Ei ei ei. En tykkää. Sacha Remling sanoi übersitä ja übertätä MoonTV:llä vuonna 2001, mutta eihän meidän enää tarvitse laittaa pisteitä u:n päälle suomeksi, eihän?

Onneksi kyseessä on vain yksi sana ja särähdystä seuraakin nopeasti ensimmäinen alleviivaus – tosin nykyäänhän ei alleviivata, vaan kopioidaan tekstiä tai maalataan sitä vaikkapa Kindlessä. Joka tapauksessa Katleena toteaa:

Jos jätämme viestinnän kehittämisen tyrkyille, maailma menee vinksahtaneeseen suuntaan. On parempi, että myös fiksut, rehelliset ja ajattelevat ihmiset opettelevat vaikuttamaan !!!

Kauniisti sanottu, en voi kuin nyökytellä innoissani – ja käyttää tätä hoputtimena kaikille asiakkaille, kavereille ja kenelle ikinä, jotka pohtivat että uskaltaisiko sitä blogia tai twitteriä aloittaa kun en minä oikein ja ei sellaisesta kukaan ole kiinnostunutkaan ja, ja…

Minähän en pukua palaveriin laita

Jatkossakin ladellaan ymmärrettäviä vinkkejä niin esiintymiseen kuin viestintäänkin ja muistutetaan paikoin kipeästikin kuinka kaikki yksityiskohdat ratkaisevat ja ovat osa brändiä. Osoite, käyntikortit, käytös, auto jolla ajaa tai ei aja, pukeutuminen ja tietysti kirjallinen viestintä. Esimerkit kirjoittajan omasta elämästä toimivat mainiosti näiden vinkkien perään, koska suomalaisella on tapana kehitellä ns. hyviä selityksiä miksi juuri minun ei tarvitse pukeutua tilanteen mukaan tai miksi voisin ihan hyvin jöröttää tuppisuuna palaverit läpeensä. Se nyt vaan ei mene niin jos oikeasti haluaa hoitaa hommat tyylillä ja jäädä mieleen.

Vaan kenelle kirjaa sitten suosittelisi? Tiiviisti sanoisin, että opiskelijoille näkökulman avaajaksi ja toisaalta vanhoille jäärille, jotka uhkaavat katkeroitua ja jämähtää omaan kuoppaansa. Välistäkin löytyy melkoinen kirjo väkeä ja vanha jäärä voi kyllä olla iältään nuorikin, mutta nämä ääripäät nyt ainakin.

Kirjan viimeinen osio “Mitä brändit sanovat brändeistä” eli kolmen henkilöbrändin haastattelut (Wenzel Hagelstam, Petteri Järvinen ja Jari Parantainen) ovat mielenkiintoinen kokonaisuus ja hyvän jaottelun ansiosta mukavasti selailtavissa. Järvinen antaa mukavasti ajattelemisen aihetta kiertelemällä koko henkilöbrändin käsitteen ympärillä ja kieltämällä itse olevansa sellainen.

Pisteet ja toiveet

Takakannen heilahtaessa esiin voi vain todeta, että olipa helppolukuinen tietokirja! Ei puuduttavan pitkiä lauseita eikä kappaleita. Hyvin rytmitetty siis. Alle 200 sivua ei toki ole aivan valtavasti kirjaksi, mutta toisaalta kymmenenkin sivua kuivaa tekstiä riittää tappamaan kovankin oppimisen innon. Annan kirjalle 9 pistettä ja kolme Twitter-piiskaa (/~ /~ /~)

Päätän arvostelun vielä yhteen herkulliseen lainaukseen:

Katteetonkin positiivisuus on parempi kuin negatiivisuus.

Ja yksi toivekin jäi: tämän kun saisi sähkökirjana iPadiin, olisi nimittäin varsinainen Sudenpentujen käsikirja työkseen viestivälle, palaveeraavalle ja henkilöbrändiään päivittäin kehittävälle. Ja kuinka hienoa olisi jos ne Sudenpentujen käsikirjat saisi iPadiin! Vai onko iPad nykypäivän Sudenpentujen käsikirja… Ehkä tästä lisää myöhemmin :)

Tämän kirjoituksen avaintyökaluina käytettiin Twitter-piiskaa ja 750 Words-palvelua. Ne kun kytki päälle, niin arvostelu syntyi parilta istumalta.

Kirjan voi ostaa WSOYpron verkkokaupasta ja Hipstamaticin läpi se näyttää tältä.

TIB