Yksi näkyvimmistä asiakkaistamme, kouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo sai Hesarin kiinni housut kintuissa uutisen keksimisestä ja lähteen piilottelusta. Asian taustoista voit lukea Katleenan blogista, mikäli et tätä ole jo ehtinyt tekemään.

Itse uutiseen sen tarkemmin pureutumatta, täältä sivuston julkisivun takaa oli mielenkiintoista seurata uutisen leviämistä sosiaalisessa mediassa. Uutinen pullahti pintaan ensin Katleenan blogin ja Twitterin kautta, ja aktiivisen ja laajan verkoston vuoksi uutinen levisi kulovalkean tavoin. Se noteerattiin nopeasti myös perinteisissä medioissa valtakunnallisia sanomalehtiä ja tv-uutisia myöten.

Kävijäryntäystä odotellessa

Muistan nielaisseeni kuuluvasti, kun huomasin Katleenan eilisen kirjoituksen. Jotenkin siitä oli jo haistettavissa, että lannoite saattaa tänään läsähtää tuulettimeen. Onneksi olimme päivitelleet palvelimia sekä kaikennäköisiä nopeuteen ja käyttövarmuuteen liittyviä järjestelmiä aikaisemmin. Olisi muuten voinut alkaa kylmää hikeä puskea.

Pelätty ja toivottu kävijäpiikki pamahti päivällä.

Google Analytics

Mielenkiintoiset statistiikat kirjoitushetkellä:

  • Kyseisessä blogikirjoituksessa on kirjoitushetkellä 156 julkaistua kommenttia. Niitä on sen verran, että Katleenalla on varmasti mennyt melkoinen osa päivästä niiden siivoiluun.
  • Blogissa oli tiistain aikana 38 606 uniikkia kävijää ja jo maanantain myöhäisillan aikana paikalle ehti 4069 lukijaa. Se on melkoinen määrä kävijöitä lyhyessä ajassa.

Kuorma

Kuvissa näkyy selkeästi kirjoituksesta syntynyt iso ryysis, kun kävijät tönivät toisiaan jonossa. Palvelin ei kuitenkaan ollut edes lähellä yskimistä. CIO:mme suunnittelema ja toteuttama infrastruktuuri toimi suorastaan mainiosti ja alemmassa kuvaajassa näkyvä kuorma kävi korkeimmillaan vain noin 25 prosentissa.

Sosiaalinen media pesee antiikkimediat 4-1

Jos katsotaan kirjoituksen tuottamaa näkyvyyttä, linkitykset perinteisistä medioista olivat selkeinä altavastaajina sosiaalisen median linkityksiin verrattuna.

Facebookin kautta Katleenan blogiin tuli 17 428 uniikkia kävijää, kun taas valtakunnan medioiksi laskettavien Helsingin Sanomien ja Ylen kautta uniikkeja kävijöitä tuli yhteensä 8 701. Jo ensimmäisen parin tunnin aikana blogikirjoitusta oli jaettu Facebookissa yli 600 kertaa ja nyt lukema on 2700. Twitterin osuus oli selvästi Facebookia pienempi, noin 3000 kävijää, mutta normaalina päivänä tuokin olisi toki melkoinen piikki. Facebookin tuottama näkyvyys oli siis tällä mittarilla 4 kertaluokkaa tehokkaampi kuin HS.fi:llä tai Yle.fi:llä.

Tämä oli minulle melkoinen yllätys. Oletin, että jos blogiin linkitetään suoraan Helsingin Sanomien kirjoituksessa tai Ylen sivuilta, se näkyisi selkeämpänä kävijäpiikkinä.

Lukuja saattaa hieman vääristää se, että aluksi Helsingin Sanomat ei halunnut linkittää suoraan Katleenan blogiin, vaan sohelsi perinteisen median tyylillä omassa kuplassaan. Onneksi linkki ilmaantui nopeasti kirjoitukseen.

Mitä me tästä opimme?

  • Jos ylläpidät Katleenan blogia, palvelimen on parempi olla iskussa. ;)
  • Twitter-verkostot ovat tehokkaita tiedonlouhinnassa.
  • Facebook on omaa luokkaansa näkyvyyden tuottamisessa. Se hakkaa selkeästi jopa isommat kotimaiset uutisbrändit.
  • Tuoreimmat uutiset tulevat verkostojen ja sosiaalisen median kautta. Katleenan kirjoitus levisi Facebookissa täysin lukijoiden voimin sillä Katleena itse ei aktiivisesti viesti ammattiasioitaan tuolla vaan keskittää tarmonsa blogiin ja Twitteriin.

Katleenan kirjoitukseen linkanneita sivustoja, TOP 15:

  1. HS pyytää anteeksi Työelämä-sivun harhaanjohtavaa kirjoitusta.
  2. YLE: HS:n Pentikäinen valehaastateltavista: Toivottavasti tämä ei ole yleistä. Pidemmin samasta aiheesta myös YLEn TV-uutiset, kohdasta 16.00 eteenpäin.
  3. Ilta-Sanomat: HS pyytää anteeksi.
  4. Iltalehti.fi: HS pahoittelee valehaastateltavia (hienosti otsikoitu!)
  5. Kaleva.fi.
  6. Trooli.fi (“Suomen johtava sijoittamiseen ja talouskeskusteluun keskittyvä
    taloudellisesti ja aatteellisesti täysin riippumaton keskustelufoorumi.”)
  7. Reddit.com
  8. forum.hevostalli.net
  9. hommaforum.org
  10. Markkinointi&Mainonta: Blogiyhteisö paljasti Hesarin lähdevilungin.
  11. futisforum2.org
  12. murobbs.plaza.fi: Helsingin Sanomien sensuuri.
  13. pelit.fi
  14. aniiri.blogspot.fi
  15. translate.google.com (kyllä, liki sata osumaa tuoltakin :)

Lisäksi kirjoitus keräsi ns. suoraa liikennettä eli tuntemattomista lähteistä tullutta liikennettä 6000 osuman verran ja sillä kiilaa tuolla listalla kärkisijoille. Tuntematon lähde tarkoittaa esim. käsin osoiteriville syötettyä osoitetta tai jostakin ulkoisesta ohjelmasta klikattua linkkiä, josta Googlen seuranta ei saa kiinni. Myös Katleenan oma RSS-tilaajien kanta on sen verran vahva, että sen lukemilla ollaan Iltalehden ja Kalevan välissä.

Kiitokset Katleenalle oivasta käytännön ruuhkatestistä ja tuhdista paketista kävijädataa, sieltä nimittäin kaivaa vaikka mitä näiden jo mainittujen faktojen lisäksi. Kysykää tarkemmin jos kiinnostaa, saatamme jopa vastata!