WordPressiin saapuvassa uudessa Gutenberg-editorissa on muutama ominaisuus, joista markkinointijohtajien, brand ownereiden ja muiden yrityksen identiteetistä huolehtivien on syytä olla tietoisia.

Gutenberg tuo sisällöntuottajille ja -syöttäjille, markkinoijille ja viestijöille, lisää valinnanvapautta ja mahdollisuuksia esittää sisältöä uusilla visuaalisilla tavoilla. Se tuo sitä tietyssä mielessä vähän liikaakin – ainakin vielä tässä versiossa. Oletusarvoisesti Gutenberg-editori nimittäin antaa editoijalle mahdollisuuden käyttää otsikoihin, leipätekstiin ja tekstin taustalle mitä tahansa värejä ja laittaa fontteihin mitä tahansa kokoja.

Noku sen sai näin.

Lisäksi Gutenbergissa on oletuksena vaikkapa drop cap -toiminto, eli se kirjoista ja lehdistä tuttu valtava ensimmäinen kirjain. Se ei todellakaan toimi ihan kaikkien fonttien kanssa, eikä ole valtaosan brändien visuaalisten ilmeiden mukainen elementti.

Meillä on töissä vain asiantuntevia sisällöntuottajia

Eihän tästä tavallaan pidä olla huolissaan, kun viestijät ja markkinoijat ovat ammattilaisia. Kyllä he tietävät, mikä on brändin visuaalisten linjojen mukaista ja mikä ei. Mutta entäs sitten kun taloon otetaan intoa ja oma-aloitteisuutta pursuava kesäharjoittelija, jolla on koko heinäkuu aikaa olla luova? On aina niitä, jotka lisäävät kirkkaan vihreän otsikon punaiselle taustalle ja vilkkuvat jouluvalot keskelle sivustoa, jos se on mahdollista.

Koska tämä on mahdollista, niin laitan!

Ja toisaalta jokaisella meillä on välillä kiire ja asioita pitää syöttää sivustolle nopeasti. Mitä enemmän on mahdollisuuksia tehdä virheitä, sitä enemmän keskittymistä sisällönsyöttö vaatii. On rentouttavaa, kun valittavana on vain ne vaihtoehdot, jotka näyttävät varmasti sivustolla hyvältä ja ovat brändin kanssa linjassa. Ei ole mitään syytä, miksi valittavana pitäisi olla sellaisia värejä, fonttikokoja tai lohkoja, joiden käyttö ei tue sitä visuaalista identiteettiä, jota brändi haluaa ilmentää.

Mitä voi tehdä?

Olemme tutkineet, miten ja kuinka paljon Gutenberg-editorin toimintoja pystyy rajoittamaan. Tällä hetkellä fonttikoot saa rajoitettua ja kaikkien maailman värien lisäämisen (eli custom colourin valitsemisen colour pickerillä) saa poistettua aika näppärästi. Väripaletitkin saa määriteltyä tyylitiedostoon, mutta valitettavasti sama neljän värin paletti on sitten käytössä sekä fonteille että taustaväreille. Tämä on kaukana ideaalista.

Githubissa on auki monta Gutenbergin kehittämiseen liittyvää tikettiä, joissa toivotaan laajempaa mahdollisuutta helposti rajoittaa editorin toimintoja. Vielä on mahdotonta sanoa, mitkä kaikki niistä saapuvat valmiiseen versioon. Mutta elleivät saavu, niin aina voi kuitenkin tehdä editoriin omia lohkoja eli custom blockeja, jotka ovat varmasti brändin mukaisia ja joiden käyttö on helppoa ja intuitiivista.

Kannattaa jutella oman sivuston ylläpitäjän kanssa siitä, miten Gutenbergin kanssa edetään, jahka se aikanaan tulee.

Tällä hetkellä seuraava ennustettu Gutenbergin saapumisaika on marraskuun loppu, mutta ellei se tule silloin, niin sitten seuraava ennustus on tammikuun loppu. Vaikka olemme Gutenbergista innoissamme, salaa silti toivomme, ettei se tulisi ennen tammikuuta ja tulisi lopulta vähän valmiimpana. Mutta tulipa eli ei, olemme täällä valmiina tekemään tarvittavia muutoksia editoreihin. Jos huolettaa, ota yhteyttä!