On ollut mahtavat pari viikkoa! Kun saatiin nimet papereihin, pallo on pyörinyt sen verran lujaa, ettei ole juuri mitään muuta ehtinyt tekemään kuin vastailla puhelimeen ja juosta tapaamisesta toiseen. Muiden kiireiden ohessa uudet aucorilaiset ovat tutustuneet toimintatapoihin ja muutenkin on opeteltu toimimaan yhdessä.

Aucor 2.0!

Yrityskauppa on melko jännittävä ja hektinen tapahtuma ihan muutenkin, mutta sen lisäksi omat haasteensa tulee siitä, että uusi Aucor on nyt kolmella paikkakunnalla. Moni yritys toki painii samojen haasteiden kanssa, mutta meille se on vähän uutta.

Tai no, tavallaan.

Meillä on aina tehty etätyötä. Jos ulkona on karsea ilma, voi olla mukavampi jäädä kotiin ja tehdä päivän työt kotisohvalta. Etätyössä on kuitenkin eräs iso perustavanlaatuinen ongelma. Termi nimittäin antaa ymmärtää, että etätyötä tekevä on etäällä jostain, eli on joku paikka missä oikea työ tapahtuu, ja etätyö on ikään kuin poikkeama perustilasta. Tästä seuraa sekin, että jos ihmisiä on useammalla paikkakunnalla, osalle porukasta voi tulla sellainen olo, että kaikki hauska tapahtuu jossain muualla. Kommunikaatio on entistä haasteellisempaa, ainakin jos luottaa vain perinteiseen palaveritapaan tai management by walking -malliin.

Virtuaaliyrityksessä tilanne on toinen. Jos ihmiset ovat ison osan ajasta joko asiakkailla, junassa tai kotona, yritys on jo muutenkin aika löyhästi järjestäytynyt heimo. Suurin osa kommunikaatiosta on tuolloin pakostakin pääosin kirjoitettua viestintää. Siihen olemme jo aika hyvin tottuneet alusta saakka. Nyt sitten päästäänkin testaamaan virtuaaliyrityksen työkaluja ja käytäntöä vähän laajemmassakin mittakaavassa. :)

Pidin pari viikkoa sitten samasta aiheesta esityksen Aurajoen nuorkauppakamarille.