Suomalaista innovaatiota on viime aikoina softa-alalta hakea. Toki kaikenlaisia yrityksiä on tullut vastaan, mutta harvemmin näkee oikeasti mitään uutta ja mielenkiintoista. Bildy on Aistin monivuotinen projekti, joka rikkoo perinteisiä CMS-työkalujen käsitteitä. Lyhyen kokeilun perusteella uskallan väittää, että Bildyssä on mieletön potentiaali, jos hinnoittelu ja lisenssiehdot kohtaavat asiakkaiden tarpeiden kanssa. Mutta, annetaanpa puheenvuoro kehittäjätiimille!

1. Bildy on aika makea konsepti. Miten päädyitte nykytilanteeseen?
Konsultointityössämme törmäämme jatkuvasti kahdenlaisiin ongelmiin:
1. Käyttäjät repivät päivittäin hiuksiaan ohjelmistojen parissa joita ei ole suunniteltu jokapäiväiseen käyttöön, jotka eivät sovi heidän työskentelytapaan tai sisäisiin prosesseihin.
2. Sivustot suunnitellaan aina uniikeiksi, CMS-tuotteet eivät kuitenkaan ole uniikkeja. Ei voida siis valita tuotetta joka istuu täydellisesti projektiin, vaan kehittäjien on ensin valittava tuote joka on riittävän lähellä ja sitten sopivan kokoinen viidakkoveitsi jolla tehdä tarvittavat puukotukset.

Parhaat tulokset saavutetaan asiakkaalle henkilökohtaisesti tehdyillä sovellutuksilla. Tällöin järjestelmät suunnitellaan heidän tarpeisiinsa ja prosesseihinsa. Räätälöityjen ohjelmistojen teko on kuitenkin hidasta ja kallista. Se käy myös raskaaksi kehittäjille koulutuksen, päivitystysten ja ylläpidon myötä.

Mietimme “kahvipöytäkeskusteluissa” tapoja joilla kehittäjät voisivat rakentaa asiakkaalle aina oman käyttöliittymän sivuston ylläpitoon. Ideoinnin pohjalta muotoutui hiljalleen rakennuspalikka-ajattelu mikä antoi suunnan konseptille ja koko lähestymistavalle. Suurin osa ympärillämme olevista asioista on loppujenlopuksi rakennettu yksinkertaisista osista: nauloista, muttereista, laudoista jne. Niiden yhdisteleminen on helppoa, nopeaa ja lopputulokset mitä monimuotoisempia. Meidän tehtäväksi tuli tehdä raamit ja luoda niissä toimivia yksinkertaisia palikoita.

2. Kuinka paljon teillä meni kehitykseen aikaa ja vaivaa? Tuliko missään vaiheessa sellainen olo, että tuli ehkä haukattua liian iso palanen?
Aloitimme kehityksen ensimmäisen kerran vuonna 2005. Emme tuolloin tienneet miten haluamamme asiat saataisiin toimimaan selaimessa, joten rakensimme Bildystä työpöytäohjelmaa. Kehitystyötä kesti reilu puoli vuotta kunnes projekti kuopattiin liian raskaaksi muotoutuneen työn takia. Java-ohjelmiston kehitys oli aivan liian iso pala meille. Päätimme unohtaa projektin ja keskityimme voimakkaammin asiakasprojekteihimme.

Loppuvuodesta 2007 päätimme että Bildy oli pakko tehdä. Pöytälaatikossamme lojui suunnitelma joka olisi auttanut niin monia meidän asiakkaitamme ja helpottanut kehittäjien elämää. Suunnitelmat piti konkretisoida ja testata. Tekniikka ja osaamisemme oli kehittynyt parissa vuodessa sen verran, että nyt kaikki haluamamme temput onnistuivat selaimessa.

Ensimmäinen yritys ei missään nimessä mennyt hukkaan. Saimme sitä tehdessä paljon kokemusta, näkemystä ja tekemämme työ toimi kuin ensimmäisenä iteraationa. Kun aloitimme Bildyn rakentamisen uudelleen puhtaalta pöydältä, emme kertaakaan miettineet valmistuisiko se. Osasimme rajata ja lohkoa työn huomattavasti selkeämmin itsellemme, joka pitää selkeä kurssi joka esti rönsyilyt.

3. Millaisen vastaanoton Bildy on saanut maailmalla ja Suomessa?
Aihepiiri on sen verran hankala että sulattelussa ja suunnittelussa kestää aikaa ennenkuin tuotetta aletaan käyttämään. Arvioimme, että tuntemamme parisenkymmentä suunnittelijaa ja kehittäjää kiinnostuu ja pääsemme demoamaan tuotetta asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneille. Asetimme ensimmäiseksi tähtäimeksemme sata Bildy sivustoa.

Julkaisuiltana kaikki odotukset ylittyivät. Twitterin ja parin foorumin kautta sana lähti leviämään maailmalle ja hälinä alkoi. Asennettuja sivustoja oli kymmenisen kappaletta ja nyt kahden päivän jälkeen 50. Karkeasti puolet sivustomme tuhansista kävijöistä tulee ulkomailta ja asennetuista Bildy sivustoista 70% on ulkomailla. USA, Kanada ja Australia ovat vahvoilla.

4. Millaisille asiakkaille Bildy on suunnattu? Ovatko kohderyhmänä web-devaajat, graafiset suunnittelijat, mainostoimistot vai ihan loppuasiakkaat?
Kohteenamme ovat asiansa osaavat suunnittelijat ja “web-devaajat”. Ihmiset joita kiinnostaa visuaalisuus ja käyttöliittymät. Hinnoittelumalli on rakennettu niin, että tuote sopii niin oman palvelun pyörittämiseen kuin mainoskampanjan toteuttamisen. Eli freelancereille, in-house kehittäjille ja mainostoimistoille.

Suuryrityksille Bildy tuskin sopii, sillä se ei tue monimutkaista byrokratiaa. Tästä huolimatta (tai tämän ansiosta) viimeisin pilottiprojektimme tehtiin valtion virastolle jossa verkkopalvelua ylläpitää parisenkymmentä ihmistä.

Olemme Aistissa seitsemän vuotta tehneet asiakkaittemme tuotteista miellyttävämpiä loppukäyttäjille. Samat arvot ja omat lääkkeet ovat vahvasti mukana omassa tuotteessa. Tarkoituksenamme on antaa suunnittelijoille ja kehittäjille työkalut joilla he voivat rakentaa loppukäyttäjilleen miellyttävän ympäristön.

5. Miten päädyitte kuukausihinnoitteluun? Omasta kokemuksesta kuukausihinnoiteltuja palveluita on ainakin hieman hankalaa myydä tavallisille PK-sektorin asiakkaille.
Halusimme luoda hinnoittelumallin joka tuo käyttöönottokynnyksen alas ja mahdollistaa Bildyn käytön myös lyhytaikaisissa projekteissa, kuten kampanjoissa. Kuukausihinnoittelulla meidän ei tarvitse erikseen veloittaa asiakastuesta ja jos löydät paremman tuotteen, ei asiakkaasi tarvitse harmitella: “mutta kun tähän nykyiseen ollaan investoitu niin paljon”. Toimintamme pysyy skarppina kun joka kuukausi pitää todistaa tuotteen arvo.

Itse ostamme pienyrityksenä useita kuukausihinnotteltuja palveluita (sähkö, internet, hosting, puhelimet, tietokoneet, hedelmäkori, siivous). Osa näistä laskutetaan hyvin ystävällisesti jo vuosi etukäteen. PK-sektorin yritykset pääsevät todennäköisesti tekemään hyvin samanlaisia sopimuksia kuin pienet yritykset. Ajatus kuukausihinnoittelusta tässä kontekstissa on hieman uudenlainen, mutta jos kustannuksia lähtee laskemaan niin etu on selvä.

6. Mitä hyötyä Bildystä on tavalliselle web-devaajalle, joka yleensä duunaa sivustot käsin tai jonkun kevyen CMS:n päälle?
Uuden sivuston asennus tehdään installerilla joka luo kaiken tarvittavan alle minuutissa. Bildy on kuin alusta, johon voit alkaa kasaamaan rakennuspalikoita. Jos käytät vain muutamaa palikkaa, rakennelma pysyy pienenä. Ympäristö on siis itsessään hyvin kevyt. Monimutkaisuus riippuu täysin siitä, mitä sillä rakennat: sisältösivusto, blogi vai yhteisösivusto. Esimerkiksi thebildy.com on rakennettu täysin Bildyllä.

Eräs betatestaajamme kirjoitti ensikokemuksistaan näin: “What I particularly like about Bildy, is that if you’re familiar with XHTML and CSS, there is virtually no learning curve.”.

Palveluita luodaan tiputtamalla käyttöliittymäelementtit haluamalle paikoille. Sen jälkeen voi jo alkaa syöttämään tietoa näihin kenttiin. Tieto näytetään sivustolla templatejen avulla, jotka ovat perus HTML-tiedostoja. Dynaamisuutta voi tuoda sivuille PHP-koodilla tai käyttää XML:n tapaista B:tags-kieltä jonka olemme luoneet nopeuttamaan tekemistä. Dynaamisten palveluiden luonti on siis äärettömän nopeaa ja suoraviivaista.

Bildy hoitaa tylsät osuudet —kute arkkitehtuurin, tiedonhallinnan ja cachetukset— ja kehittäjät voivat keskittyä miettimään millaista tietoa sivustolla on, kuinka se toimii ja millaisella ympäristöllä sivustoa olisi mieluisa hallita.

7. Onko Bildyyn tulossa mahdollisesti partneriohjelmia?
Asia on noussut esiin jo muutaman kerran, mutta toistaiseksi emme ole ehtineet miettiä tätä sen enempää. Haemme ensin kokemuksia “normaalista mallista” ja seuraamme miten kysyntä kehittyy. Olemme vieneet asiakkaillemme sellaisia tuotteita joihin oikeasti itse uskomme ja jotka tuovat arvoa. Rahallisella houkuttimella ei ole ollut vaikutusta näihin päätöksiin, eikä summatkaan ole olleet sellaisia että niistä olisi selkeää liiketoiminnallista hyötyä. Emme sulje partneriohjelmien mahdollisuutta kuitenkaan pois.

8. Millaisia kehitysideoita teillä on takataskussa tulevaisuutta ajatellen?
Ideoita, proof-of-konsepteja sekä testejä on enemmän kuin vuorokaudessa tunteja. Pelikortit pysyvät vielä piilossa, mutta tulevaisuudessa tuomme lisää alustoja ja rakennuspalikoita joilla kehittäjät voivat kasata mitä monimuotoisempia palveluita.

Kiitos haastattelusta, ja menestystä maailmanvalloitukseen!
Kiitoksia hyvistä kysymyksistä.