Vuosien varrella olen havainnut, että yksi suurimpia haasteita verkkopalveluprojektissa on aika. Sitä menee enemmän, kuin uskoisi. Sitä hukkuu vähän joka käänteessä. Sitä tarvitaan enemmän, kuin sitä on. Mutta sitä on mahdollista myös säästää.

Ehdimme, mutta ehdittekö te?

Projektin aikataulusuunnitelma on usein rohkea, tarkka ja optimistinen. Se näyttää aloittaessa täysin realistiselta, mutta sitten materiaalien toimittaminen myöhästyy päivän ja kommenttien antaminen puoli päivää. Ja niin alkavat pienet myöhästymiset kasaantua. Muutama tunti ei tunnu pitkältä ajalta, mutta tiiviissä projektiaikataulussa se on nopeasti puoli päivää ja pari puolen päivän katoamista muuttuu päiväksi, joka taas hidastuttaa seuraavaa osaa. Dominopalikkojen kaatumisen jälkeen käsissä on kiire.

Siksi on äärimmäisen tärkeää, että jokainen projektiin osallistuva on sitoutunut antamaan projektille aikaa oikeassa kohdassa. Verkkopalveluprojekti vaatii aikaa ja osallistumista myös tilaajalta. Vaikka verkkopalvelun tekevät ammattilaiset, niin he eivät ole ammattilaisia sinun alallasi. Siksi asiakkaan rooli on koko verkkopalveluprosessissa korvaamaton.

Liian usein projektin aikataulut kaatuilevat siksi, että asiakkaalla itsellään ei ole varattuna riittävästi aikaa projektin saattamiseksi maaliin ajoissa. Jos sivustosta haluaa oikeasti hyvän, asiakas ei voi elellä hiljaiseloa siihen asti, kun projekti on valmis. Sen sijaan pitäisi määrittää tiimi verkkosivuprojektia varten ja varmistaa, että näillä henkilöillä on riittävästi päätäntävaltaa ja aikaa, että asiat saadaan maaliin.

Miten siinä niin kauan kestää?

"Oo hei niin kun tekisit töitä" #modelling #elisatarvikuvia #makingof #aucor

A post shared by Aucor Oy (@aucorcctv) on

On mahdollista tehdä verkkosivut nopeasti pois parissa päivässä, mutta pääasiassa parissa päivässä ei saada aikaan mitään loppuun asti ajateltua eikä varmastikaan mitään hyvin toteutettua. Jo pelkästään alussa pitää varata riittävästi aikaa kommunikointiin. Hyvin toteutettu verkkosivu onnistuu vain ja ainoastaan, jos asiakas ja toteuttaja käyvät riittävän tiivistä keskustelua siitä, mitä tarpeita, tavoitteita ja toivomuksia projektiin liittyy.

Myös vanha sanonta hyvin suunnitellusta ja puoliksi tehdystä on edelleen pätevä. Huonosti suunniteltua verkkopalvelua ei kannata tehdä ollenkaan ja sinne päin suunniteltua joudutaan useimmiten korjaamaan jälkikäteen. Mitä huolellisemmin alussa rajataan, määritellään ja suunnitellaan, sitä nopeampaa on toteutus ja sitä vähemmän joudutaan korjaamaan.

Miten kysymykset säästävät aikaa?

Usein tulee vastaan viestejä, jotka alkavat: ”Minulla olisi yksi tyhmä kysymys…”. Sanotaan se nyt vielä kerran, tyhmiä kysymyksiä ei ole! On selvää, että verkkosivujen toiminnot eivät välttämättä ole asiakkaan vahvuuksia. Ja vaikka olisikin, niin usein projektissa tehdään silti jotain uutta, joka ei toimi samalla tavalla kuin viimeksi.

Kysymyksiä pitää esittää runsaasti erityisesti siitä syystä, että ne säästävät aikaa. Mitä aikaisemmassa vaiheessa lyödään kaikki kysymykset pöydälle, sitä todennäköisemmin projektissa ei tehdä vääriä tai turhia ratkaisuja. Mikään ei vie niin paljon aikaa, kuin saman asian tekeminen kahteen kertaan.

Eikö se ollutkaan vielä valmis?

Yksi juttu, mikä usein unohdetaan, on viimeistelyn ja sisällönsyötön vaatima aika. Se on paljon enemmän, kuin luulisi. Tämä on luonnollista, koska tuntuu, että eihän tässä ole jäljellä enää paljon mitään – kaikki isot ja näkyvät jutut on jo tehty. Mutta testaaminen ja viilaaminen on työvaiheista ihan yhtä tärkeä kuin kaikki suuret ja näyttävät sprintin vaiheet sitä ennen.

Myös sisällön syöttäminen sivuille on hitaampaa, kuin luulisi. Tekstejä joutuu usein muokkaamaan uuden sivun tarpeisiin. Yhtäkkiä huomataan, että jotain puuttuu tai jotain on liikaa. Kun remontoi sivuston visuaalisen ulkoasun ja toiminnallisuudet, tekstitkin alkavat kaivata päivittämistä. Siksi aikaa pitäisi varata ennen julkaisua mieluummin aivan liikaa, kuin pikkuisen liian vähän.

Säästämme asiakkaan aikaa noin 100 tuntia, starttaamalla jokaisen verkkopalveluprojektin Aucor Starterilla. Mitä ihmettä? Teemu kertoo.