North Patrol julkaisi jälleen kattavan kirjoituksen vuoden 2015 julkaisujärjestelmäkentästä. WordPressin suosio on noussut kohisten maailmalla, ja se näkyy nyt aika selkeästi myös kotimaisilla markkinoilla. WordPressillä pyörii 23.8 % kaikista internetin sivustoista, ja 60.4 % kaikista sivustoista joissa on CMS, se on WordPress. Ei siis ihme, että sekä tarjontaa että kysyntää on.

Julkaisujärjestelmien osuudet koko internetin sivustoista.

Olemme Aucorissa tehneet hienovaraista siirtymää Drupalista WordPressiin jo jonkin aikaa. Työkalu valitaan asiakkaan tarpeen mukaan, joten Drupalilla tehdään edelleen projekteja ja vanhoja ylläpidetään ja kehitetään. Mutta jos me saamme valita, oletuksena tarjoamme uusiin projekteihin WordPressiä. Tähän on pari olennaista syytä:

  • Enemmän laadukkaita osaajia.
  • WordPress on loogisempi valinta viestintään keskittyvissä ja PK-yritysten sivustoissa.
  • WordPressin lisäosien ja teemojen valikoima on parempi PK-yritysten näkökulmasta, mikä tuo kustannustehokkuutta.
  • WordPressin security team ei makaa kriittisten tietoturvapaikkojen päällä yhteisön kaljoitteluseminaarin vuoksi, toisin kuin eräät.

Vaikka kyseessä onkin omenoiden ja linkkuveitsien vertailusta, olennaiset pointit kuitenkin pitävät. Asiakkaiden näkökulmasta on yleensä ihan sama kumpi CMS  valitaan, mutta WordPress on kivuttomampi valinta alle 100 000  € projekteihin.

Aikaisemmin WordPress on ollut suosittu lähinnä pienten sivustojen julkaisujärjestelmävalintana. Tilanne on kuitenkin kääntynyt viimeisen parin vuoden aikana. Nyt on tulossa isoja sivustouudistuksia, joissa valittuna julkaisujärjestelmänä on WordPress. Tällaisia ovat esimerkiksi Sitra.fi uudelleenrakentaminen WordPressillä ja Ulkoasiainministeriön ThisIsFinland.fi (jonka toteutamme yhdessä Zeelandin kanssa vuoden 2015 aikana).

Enpä olisi tätä uskonut kun WordPressillä aloitin bloggaamaan vuonna dinosaurus.