Olen kuunnellut viimeisen parin kuukauden aikana useita audiokirjoja. Tämä siksi, että työmatkojen kävely tuntuu huomattavasti mukavammalta kun on jotain kuunneltavaa. Viimeisin mielenkiintoinen kirja on Tony Hsiehin kirjoittama “Delivering Happiness”. Kirja kertoo kenkäliike Zapposin noususta. Voisi kuvitella, että verkon kautta myytävien kenkien tulevaisuusennuste olisi melko heikko. No, Amazon ostaa paukautti Zapposin hintaan 847 miljoonaa dollaria, joten ihan pienestä putiikista ei ole kysymys. Jotain on matkan varrella siis tehty oikein.

Kirjan (eikä tämän kirjoituksen) pointti ei ole kuitenkaan järjettömien summien tienaaminen, vaan onnellisuus. Zappos ei nimittäin noussut nykyiseen asemaansa helpointa tietä. Yrityksen taustalla oli käsittämättömän kovia päätöksiä, hikeä ja kyyneleitä. Tony kertoo kirjassaan yksityiskohtaisesti omasta yrityshistoriastaan, haaveistaan ja ystävistään, sekä siitä, mitkä kaikki asiat oikeastaan mahdollistivat Zapposin kaltaisen ilmiön syntymisen. Suosittelen vahvasti lukemaan/kuuntelemaan kirjan!

Yrityskirjoja ahmineille ei tule tietenkään yllätyksenä, että eräs tärkeimpiä yrityksen pitkän kantaman kilpailueduista on kyky erottua kilpailijoistaan. Tämä ei onnistu hinnalla, eikä aina laadullakaan. Täytyy olla jotain uniikkia, jota pistää silmään kuin timangi lantakasassa. Jotain sellaista, mikä jää mieleen.

Mutta mikä sellainen piirre voisi olla? Tuleeko mieleen suomalaisia Zappos.com:ja, joilla on kyky erottua vastaavalla tavalla massasta?