Tämän vuoden Cannes Young Creatives -maakilpailun satoa olisi ollut kiva selailla, ellei toteutuksena olisi ollut tuollainen vammainen flash-härdelli, jonka ainoana tavoitteena tuntui olevan sujuvan selailun estäminen. Siitäkin huolimatta jaksoin selailla kaikki esitykset läpi, ja aika päheitä entryjä siellä oli tarjolla. Surffailkaa ihmeessä läpi!

Cannes Young Creatives -kilpailun ideana on, että maakohtaisen karsinnan jälkeen voittajajoukkue kuskataan Cannesin festivaaleille kilpailemaan muiden osallistujamaiden voittajia vastaan. Ranskan kuumalla hiekalla sitten väsätään hirveällä kiireellä briiffin pohjalta tappajaidea ja tajunnan päräyttävä toteutus. Loppuaika pällistellään maailman kärkimainontaa ja solmitaan uusia kontakteja. Mukaan kannattaa varata käteistä, digipokkari ja aurinkorasvaa (itselläni oli etuoikeus päästä edustamaan kotimaata Cannes Young Lions -skabaan cyber-sarjassa vuonna 2004). :P

Palataanpa sitten loskaiseen pohjolaan, ettei totuus unohtuisi. :)

Hyvän ja pysäyttävän Cannes-voittajan mainoksen täytyy avautua visuaalisesti just yhdellä vilkaisulla. Suurin osa tekotaiteellisesta roinasta ei pärjää. Jos työ on liian vaikeasti avautuva tai henkisesti laiska yritelmä, se ei tule missään nimessä voittamaan. Entä miten kilpailijat ovat tässä onnistuneet? Täytyy sanoa, että joukossa on muutama ammattimainen toteutus, ja yleisestikin ottaen taso näytti olevan aika korkea.

Briiffin mukaan tarkoituksena oli luoda naseva kampanja, jolla saataisiin 15-vuotiaat käyttämään kumisukkaa seksuaalisissa riennoissaan:

“We are looking for a big idea that has a possibility to change the attitude of the target audience when it comes to their sexual behavior. “

Omat voittajaehdokkaani (alla) ovat ehkä hieman liian iäkkäälle kohderyhmälle valittuja, mutta toimiva setti on toimiva setti, riippumatta siitä onko ikähaarukka nyt ihan just kohdillaan vai ei.

Tämä työ olisi ollut ehdoton voittajasuosikkini, jos toteutus olisi mietitty loppuun asti. Harmi.

Hyvä yritys, mutta häh…?

Ihan hyvä idea, mutta tuskin yhdellä tikulla vielä zägäreitä saa? Onko kampanjan viesti siis “pelmua vaan ilman kumisukkaa, ei se haittaa”?

Mustat hevoset:
Perfect Sin
He’s covered
Surprice Package
Your choice

Voittajat julkaistaan 7.5.2009. Sitä odotellessa, mitkä ovat lukijoiden suosikit (tiedän että siellä on monta super-ammattilaista lurkkimassa)?