Lähes vuoden kestänyt strategiatyö Aucorissa on saatettu kunnialla loppuun. Strategiatyön ohella Aucor sai kasvojen kohotuksen ja uuden sloganin materiaalien kylkeen. Suunnittelutyö aloitettiin täysin puhtaalta pöydältä tammikuussa 2014. Ilmeen uudistus poikkesi edellisestä sen verran, että tällä kertaa koko homma tehtiin omin voimin. Miten uuteen ilmeeseen päädyttiin? Avataanpa suunnitteluprosessia hieman.
Ilmeen synty
Edellisestä ilmeen uudistuksesta ehti kulua kokonaiset kaksi vuotta. Nyt se heitettiin kokonaisuudessaan roskakoriin. Lyhytikäiseksi ilmeen teki pieni, mutta merkittävä suunnanmuutos Aucorin strategiassa. Suurempi panostus suunnitteluun, pienempi panostus raskaisiin teknisiin toteutuksiin. Vanha, hieman teknisempi ilme ei enää kuvannut Aucorin olemusta, missiota tai visiota.
Vanha logo
Uutta logoa lähdettiin suunnittelemaan ajatuksella “kovempi, fätimpi, luovempi, vakuuttavampi ja erottuvampi”. Näillä ajatuksilla versioita syntyi useampi laidasta laitaan. Kolme näistä versioista kierrätettiin työntekijöiden, sidosryhmien ja muutaman vanhemman asiakkaan kautta takaisin suunnittelijan pöydälle.
Logon ensimmäisiä versioita
Työtiedosto oli kutakuinkin selkeä…
Uusi logo muodostui lopulta näiden kaikkien kolmen sekoituksesta. Useiden tuntien hionnat ja logo oli vihdoin valmis.
Uusi virallinen logo
Väriä, enemmän väriä
Värien päättäminen oli yllättävän helppo työvaihe. Sininen pois, jotain muuta tilalle ja mielellään useampi. Ajatuksena oli luopua turhan jäykästä värien käytöstä antamalla enemmän vapauksia materiaalien luontiin.
Ensimmäisenä katsastettiin kilpailijat ja heidän käyttämänsä väritykset. Seuraava vaihe oli päättää saturaation määrä – mennäänkö kirkkailla erottuvilla väreillä vai pudotetaanko värikylläisyyttä alemmas. Päätös oli helppo, halusimme erottua. Koska pastelliväritykset eivät olleet vaihtoehto, vaaleansininen, enemmän teknisyyteen viittaava väritys, sai väistyä voimakkaan pinkin tieltä. Pääväreiksi muodostuivat pinkki, harmaa, musta ja valkoinen. Sinisestä ei kuitenkaan luovuttu lopullisesti, se on edelleen käytössä muiden palvelutuotevärien rinnalla.
Päävärejä.
Muita värejä palvelukuvauksissa.
Äärettömän kova digitoimisto
– An Infinitely Awesome Digital Media Agency.
Slogania pyöriteltiin kauan, todella kauan. Ensimmäiset versiot kehiteltiin aivoriihessä yhdessä Katleena Kortesuon kanssa. 15 minuutissa sloganeita syntyi noin 40kpl, joista osa heitettiin suoraan roskiin päänpudisteluiden tai räkänaurun saattelemana, toiset siirrettiin jatkokehitykseen. Osa sloganehdotuksista säästettiin sellaisenaan myöhempää käyttöä varten esim. markkinointiin ja sivuston sisältöä silmällä pitäen.
Tässä muutama slogan, jotka eivät päässeet finaaliin asti – arvaatko syyn?
Helppo, mutta varma
Enemmän mittaa digiin
Ylpeä digistään
Diggaa digiä
Lopullinen slogan muodostui logon viimeistelyn myötä. Keskelle hahmottuneen ääretön-merkin ei alunperin pitänyt kuvata ääretön-merkkiä, mutta kun sitä tarpeeksi kauan hiottiin ja katseltiin, antoi se kipinän Aucorin uudelle sloganille; “Äärettömän kova digitoimisto”.
Sivuston ensimmäistä layouttia.
Ilmeen testaaminen kentällä
Useampi asiakkaistamme on tavalla tai toisella joutunut keskelle ilmeemme testausta viime kevään aikana, siitä suuret kiitokset! Erilaisia logoversioita on vilahdellut viesteissä, presentaatioissa ja dokumenteissa. Viimeisimmistä ei ole korviimme kantautunut vielä huonoa sanaa, palaute on ollut ilahduttavan positiivista.
Ennen uusia kuvia oli käytössä myös piirroshahmoja.
Tee ite parempi…
Heittäydymme näin kritiikin alttarille ja odotamme mielenkiinnolla mielipiteitä niin ilmeestä, iskulauseesta kuin uusista sivuistakin. Kommenttejanne odottelevat niin kommenttiosio tuossa alla, suunnittelija Helmisen postilaatikko kuin some-kanavammekin: Twitter, Facebook ja jopa Google Plus!
Huomasin myös, että digimediatoimisto -sanaa ei enää käytetty vaan ainoastaan digitoimisto. Oliko tähän joku taustatarina myös?
Äärettömän kova uudistus! Hieno ilme, hieno tarina. Onnittelut!
Kyllä on raikas! Vähän lisää jotain valokuvaakuvaa tai jotain visuaalista kaipailisin. Toki isoisa väripinnoissakin on oma tyylikkyytensä, mutta ehkä sitten vielä isompia pintoja? :) Ainakin noi alkuperäiset tavoitteet täyttyvät logossa. Jämäkkä on. (siinäpä vielä ysi hylättävä slogan: “Jämäkkää digiä”)
Johannes: Ei isompaa. Pientä suunnanmuutosta monimutkaisessa toimintaympäristössä.
Terhi: Kiitos!
Matti: Kiitos kommenteista. Ei jämäkkää. ;)