Tämä kirjoitus on osa blogikirjoitussarjaa, jossa paljastan Aucorin liikesalaisuuksia. Kahdennessatoista osassa paljastan Aucorin laatuprosessin ytimen.

Aucor Flight ManualVuonna 1935 kehitettiin modernien pommikoneiden ensimmäinen versio, B-17 (lempinimeltään Flying Fortress). B-17 oli sen hetken alan teknologian huippusaavutus, ja kone käänsi melkein yksinään toisen maailmansodan lopputuloksen liittoutuneiden hyväksi. B-17 oli kuitenkin valmistuessaan liian monimutkainen lentää, ja yksinkertaisen unohduksen vuoksi koneen esittelylento epäonnistui kohtalokkain seurauksin. Pilotteja kuoli, ja lentoyhtiö Boeing oli mennä konkurssiin. Miten tällainen kämmi pääsi tapahtumaan?

Tuon ajan piloteille oli tyypillistä ns. mestarilentäjän mielikuva. Jos pilotti osasi lentää yhtä konetta, hän yleensä osasi lentää mitä vain. Lentokoneet olivat hyvin samanlaisia ja liikkuvia osia oli hyvin vähän (vrt. vanhat traktorit). B-17 oli kuitenkin sen verran monimutkainen, että kaikkien tärkeiden yksityiskohtien muistaminen oli hankalaa.

Fiaskon jälkeen Boengin pilotit kehittivät nerokkaan mutta yksinkertaisen ratkaisun: elintärkeät vaiheet listattiin yhdelle A4-arkille, joka oli helppo ja nopea lukea ja joka pakotti pilotit muistamaan kaikki vaadittavat asetukset ja tarkistukset. Tämän yksinkertaisen innovaation ansiosta B-17 pommikonetta lennettiin yli 1,8 miljoonaa lentotuntia ilman yhtään vastaavaa kämmiä.

Tarkistuslistat ovat käytössä tänäkin päivänä, erityisesti sellaisissa paikoissa joissa pienikin yksityiskohta on elintärkeä. Jos seurasitte Felix Baumgartnerin ennätyshyppyä avaruudesta, huomasitte varmasti miten tarkkaan jokainen vaihe käytiin läpi.

Jos tarkistuslistat kelpaavat piloteille ja ennätyshyppääjille, kelpaavat ne meillekin.

Tarkistuslista vai työohje?

TarkistuslistatVoisi kuvitella, että tarkistuslistat ovat tarpeellisia vain huonomuistisille ja aloittelijoille. Asiantuntijasta voi tuntua, että tarkistuslistat suorastaan halventaa osaamista ja kokemusta. Näin ei kuitenkaan ole. Erehtyminen ja unohtaminen on inhimillistä, erityisesti kiireessä. Esimerkiksi verkkopalvelun julkaisuun liittyy kaikenlaista nippeliä ja vimpainta joka pitää muistaa tarkistaa ja kääntää oikeaan asentoon. Kiireessä nämä helposti unohtuvat.

Omaksuimme tietenkin hyvän idean ja integroimme sen osaksi Aucorin laatuprosessia. Erilaisten tarkistuslistojen seurauksena syntyi Aucor Flight Manual, joka sisältää yksittäisten tarkistuslistojen lisäksi myös työohjeita. Siinä missä tarkistuslistat ovat lyhyitä ja nasevia teholistoja, työohjeet ovat pidempiä ja kuvailevampia. Molemmilla on oma paikkansa.

Mitä me opimme tarkistuslistoista?

Tarkistuslistat ovat ainakin meille tulleet jäädäkseen. Jotain prosessista kuitenkin opittiinkin.

  • Tarkistuslistat ovat pop. Tarpeettomien ja itsestään selvien pikkuvirheiden määrä on vähentynyt.
  • Liika on liikaa. Jos tarkistuslista on vain todella pitkä, se tulee helposti unohdettua kun on kiire. Työohjeilla on myös paikkansa, mutta tärkeimmät tarkistuslistat ovat lyhyitä ja ytimekkäitä.
  • Työohjeet kannattaa pitää esimerkiksi intrassa, jolloin niitä on helppo päivittää. Itse tarkistuslistat kannattaa pitää joko paperisina tai Basecampissa.

Jos kiinnostaa enemmänkin lukea tarkistuslistojen ilosanomaa, Atul Gawanden The Checklist Manifesto: How to Get Things Right on aiheen perusteos. Kirjoitin myös vähän aikaa sitten verkkopalvelun ostajan muistilistoista, tsekkaa ne läpi jos olet ostamassa verkkopalvelua!