Tämä kirjoitus on osa blogikirjoitussarjaa, jossa paljastan Aucorin liikesalaisuuksia. Kolmannessa osassa paljastan markkinointimme toisen salaisen aseen.

Blogin kirjoittaminenOlen itse aloittanut blogikirjoittamisen vuonna 2002. Tuo oli uusien blogien kulta-aikaa, eikä silloin oltu vielä kuultukaan poliittisesti latautuneista oksennusblogeista tai muotiblogeista. Tuon ajan blogeille oli ominaista vahva yhteisöllisyys ja tietyntyyppinen pioneerihenki. Bloggaamisessa oli samanlaista vetoa kuin koko uusmedia-alassa vuosituhannen vaihteessa. Päätyipä oma määritelmäni weblogille Wikipediaankin.

Sittemmin blogeista on tullut luonteva osa sosiaalista mediaa ja yritysten viestintää. Kun aloitin Aucorin, oli jotenkin luontevaa aloittaa samalla myös oma yritysblogi. Sen lisäksi että kirjoittaminen on kivaa, bloggaamisesta on myös muutakin hyötyä:

  • Se tuo yrityksen lähemmäs lukijaansa. Yrityksen sivut eivät ole vain pelkkä yksisuuntainen viestintäkanava, vaan ihmiset pääsevät osallistumaan.
  • Se auttaa hakukonenäkyvyydessä. Google rakastaa blogeja ja laadukasta sisältöä.
  • Siitä saa hyvää karmaa. Vaikka yritysblogi olisikin markkinointi- ja viestintäkanava, sen kautta voi antaa takaisin erilaisille yhteisöille (web-kehittäjät, yrityksen fanittajat, seuraajat) erilaisten opettavaisten kirjoitusten tai ratkaisuohjeiden muodossa.
  • Se lisää avoimuutta. Monikaan ei tiedä, mitä asioita esimerkiksi digimediatoimiston pyörittämiseen tai alalle yleensäkään kuuluu. Blogi on hyvä tapa avata mielipiteitä ja alan kuumimpia puheenaiheita.
  • Se on hyvä tapa selventää ajatuksia. Monimutkaisetkin asiat ja käsitteet tuntuvat helpommilta ymmärtää, kun niistä on kirjoittanut blogiin.
  • Se auttaa ottamaan kantaa. Monet yritykset ovat viestinnässään salailevia, koska se tuntuu helpommalta. Ei uskalleta olla mieltä tai kertoa näkemyksiä, koska pelätään että ollaankin väärässä. Yrityskin on erehtyväinen.

Blogin kirjoittaminen on yhtä olennainen osa modernin yrityksen viestintää kuin mikä hyvänsä muukin brädinrakentamiseen liittyvä toiminta. Usein kuulee mitä erikoisimpia tekosyitä sille, miksei yritysblogia ylläpidetä. Vakiovastauksia ovat kiire, aiheiden puute, kirjoitustaidon puute tai laiskuus. Ne ovat todellakin tekosyitä. Yrityksellä yksinkertaisesti täytyy olla aikaa viestiä yleisölleen myös blogin kautta.

Mikäli bloggaaminen kiinnostaa enemmänkin, voit lukea aiheesta vaikka Katleenan kirjoittamasta Blogimarkkinointi -kirjasta.