Tämä kirjoitus on jatkoa aikaisemmille Aucorin liikesalaisuuksille

Geckoboard LogoOlen aikaisemmin saarnannut virtuaaliyrityksen työkaluista ja siitä, miten tärkeää on, että helppokäyttöisissä työkaluissa täytyy olla myös hyvät ja toimivat rajapinnat. Kun data liikkuu erilaisten järjestelmien välillä kivuttomasti, työkaluista kasaantuu yhdistettynä huomattavaa synergiaetua. Erilaisten markkinointiautomaatioiden ja notifikaatioiden lisäksi toimivat rajapinnat mahdollistavat toki muutakin hienoa.

Yrityksestä riippumatta eräs isoimmista haasteista on riittävä tiedon jakaminen. Yrityksellä voi olla kirkas strategia ja visio ja vaikka mitä, mutta strategiasta ja visiosta kommunikoiminen on yllättävän helppo unohtaa arjen pyörityksessä. Eräs vaivattomimmista tavoista pitää strategia jalkautettuna onkin oikean mittariston käyttäminen. Kun firman mittarit on sorvattu strategian suuntaisesti, strategian noudattaminen muuttuu huomattavasti helpommaksi. Pelkät mittarit eivät tietenkään riitä, vaan niillä täytyy olla oikeasti jotain ohjausvaikutustakin.

Paras tällainen ohjausvaikutus saadaan, kun mittarit näkyvät naaman edessä koko ajan.

Gecko board

Tämä tulostaulu kerää yhteen yrityksemme strategian ja arjenpyörityksen kannalta tärkeimmät mittarit (uteliaimmille tiedoksi, että kuvassa näkyvät mittarien arvot ja skaalat ovat luonnollisesti sotkettuja ;): mukana on taloudellisia mittareita, projektimittareita ja pari teknistä mittaria. Tulostauluun haetaan tietoja mm. Basecampista, Highrisesta, Harvestista, Google Docsista, Google Analyticsista ja Uptime Robotista. Suurin osa tiedosta menee tauluun sellaisenaan, mutta monimutkaisemmissa tapauksissa tietoja silitellään oikeaan muotoon Ruby-ohjelmointikielellä.

Data menee Geckoboard-nimiseen palveluun, joka piirtää sitten lopputuloksena hienon selaimessa pyörivän tulostaulun. Tulostaulun voi sitten viritellä vaikka telkkariin, pöytäkoneen kakkosnäytölle tai kännykkään (iPhonelle on oma softansa, suosittelen lämpimästi). Koska kaikki tieto on ajantasaista, kokonaisuutena tuosta näkee todella hyvin, mitä yrityksessä tapahtuu. Erityisen tärkeä yhteinen tulostaulu on kaltaisellemme firmalle, joka asustaa useammalla paikkakunnalla.

Tulostauluja näkee pienemmissä firmoissa yllättävän harvoin. Joskus syynä on varmasti ihan liikesalaisuudet, mutta useimmiten syynä taitaa olla se, että seurattavia mittareita ei yksinkertaisesti ole tai taustajärjestelmät ovat niin kankeita että tarvittavaa dataa ei saada edullisesti ulos.

Haluatko tietää miten rakensimme viestintäjohtajalle digitaalisen viestinnän tulostaulun?
Tilaa ilmainen miniopas liittymällä sisäpiiriimme!