No niin, ensimmäiset asiakaskyselyn tulokset ovat nyt jossain määrin tulkittavassa formaatissa. Aikaisemmin hehkuttamani survs.com -kyselytyökalu vaikuttaa edelleen todella pätevältä. Kyselyjen tulokset pystyi helposti tallentamaan Excel-tiedostona, joten käppyröiden piirtely onnistuu helposti. Pieniä virheitä tiedoston export-työkalu kuitenkin teki, mutta pistetään se betan piikkiin. :)

Ensimmäisessä kysymyksessä kysyin, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat Aucor Oy:ltä saamaansa palveluun. Tulokset olivat hyviä, kuten kuvasta näkyy. Tässä tietenkin tulosta voivat vääristää ne asiakkaat, jotka eivät jostain syystä halunneet vastata tähän kysymykseen, joten kaikkiin tilastoihin on hyvä suhtautua tietynlaisella varauksella. Suunta on kuitenkin erittäin hyvä, ellei täydellinen! Olen alusta saakka pyrkinyt siihen, että asiakkaat saavat arvoistaan palvelua. Se ei todellakaan tarkoita ruskeakielisyyttä, vaan ammattimaista ja rehellistä otetta asioihin. Asiakkaan täytyy kyetä luottamaan siihen, että työ on hyvissä käsissä.

Toinen tärkeä kyselyrypäs kosketti hinnoittelua, ja tarkemmin, hinnan ja laadun suhdetta. Pyysin asiakkaita arvioimaan, miten he näkevät Aucor Oy:n hinnan sijoittuvan suhteessa kilpailijoihin. En määritellyt kilpailijoita mitenkään, vaan annoin asiakkaan huolehtia määrittelystä itse. Tuloksien mukaan Aucor Oy sijoittuu suunnilleen samaan hintalokeroon kuin oletettavat kilpailijansakin.

Laadun puolestakin Aucor Oy näyttää sijoittuvan juuri sinne minne pitääkin, eli suhteellisen korkealle. Kuten edellisessäkään kysymyksessä, en määritellyt kilpailijoita, vaan asiakas sai itse päättää, mitkä näkee kilpailijoina. Tähänkin lopputulemaan olen todella tyytyväinen. Kilpailijat voivat aina parantaa asemiaan laskemalla hintaa, mutta laadun nostaminen ei onnistukaan yhtä helpolla.

Kahden edellisen kyselyn perusteella näyttäisi siltä, että hintaa voisi nostaa vielä ja silti pitää ne asiakkaat, jotka näkevät laadun tärkeänä valintana. No, nämä ovat aina ikuisuuskysymyksiä, joita ei kannata ratkaista hutiloimalla.

Edellisten kysymysten lisäksi kyselin tarkemmin eri suunnittelutyön aspekteista ja parannusehdotuksia nykyiseen toimintaan. Pyysin arvioimaan esimerkiksi kommunikoinnin tasoa, käyttäytymistä, liiketoiminnan ymmärtämistä ja tietenkin, ammattini kannalta kriittisiä taitoja. Kaikissa näissä vastaukset olivat kannustavan superpositiivisia. Parannettavaa tietenkin on, kuten aina. Vastaisuudessa aion kuitenkin pääsääntöisesti “kasvattaa kaulaa” keskittymällä nimenomaan niihin asioihin, joissa olen hyvä, ja joista asiakas todellisuudessa on valmis maksamaan.

Entä se tärkein kysymys? Aiotko jatkaa yhteistyötä Aucor Oy:n kanssa tulevaisuudessa?

 

Mahtavaa. :)

Kiitos kaikille asiakkaille jotka vastasitte kyselyyn, käytän saadun tiedon liiketoimintani parantamiseen! Ne asiakkaat jotka eivät vielä ole ehtineet kyselyyn vastaamaan: vielä ehtii!