Entä jos brändisi olisi huumorintajuton, vaikeasti lähestyttävä ja flegmaattinen?

Kun brändisi persoona kertoo, mikä brändisi on henkilöitään, äänensävy eli tone of voice – tai vieläkin tuttavallisemmin TOV – on tämän henkilön sielun peili. Yhdessä visuaalisen ilmeen kanssa äänensävy rakentaa brändiä varmistamalla, että viestisi näkyvät ja kuulostavat yhdenmukaisilta – ja että brändisi erottuu.

Äänensävyssä aitous on tärkeämpää kuin hauskuus

Tokihan me erotumme, kun olemme huumorintajuisia, maanläheisiä ja innokkaita! Jos tämä on ensimmäisiä ajatuksia miettiessäsi brändisi äänensävyä, ota aikalisä. Ajatteletko näin, koska tätä brändisi oikeasti on – vai vain siksi, ettet halua suurin surminkaan olla huumorintajuton, vaikeasti lähestyttävä ja flegmaattinen?

Toimivan ja kiinnostavan brändin pitää ennen kaikkea olla aito. Älä siis yritä olla mitään, mitä et oikeasti ole. Jos esimerkiksi tuotteissasi ja palveluissasi ei ole mitään naurettavaa, pitääkö yrittää olla hauska? Oletko selvittänyt, mitä kohderyhmäsi ajattelevat? Haluavatko he kuulla sinulta vitsejä? Monimutkaistaako vitsailu asioita silloin, kun olisi tärkeää viestiä selkeästi?

Jos huumorin käyttäminen on mainontasi tekijöille luontevaa ja se sopii brändillesi, anna mennä vaan. Verohallinnon esimerkki kertoo, että vakavasta ja ikävästäkin asiasta voi menestyksekkäästi viestiä kieli poskella. Tosin poliisi tuskin tulee ovelle koputtamaan, jos asiakas jättää asioimatta sinun brändisi kanssa. 

Toinen kansalaisvelvollisuuteen perustuva julkinen toimija, Puolustusvoimat taas pysyy viestinnässään pääsääntöisesti asialinjalla. Verojen maksamista ja kuolemaa yhdistää se, että ne ovat elämän ainoat varmat asiat, mutta niistä voi puhua aivan eri tavoilla.

Luonteva on luotettava

Muista, että positiivisen ominaisuuden vastakohta ei aina ole negatiivinen ominaisuus. 

Huumorintajuisen vastakohta ei ole välttämättä tosikko, vaan  asioihin niiden vaatimalla vakavuudella suhtautuva. Sillä voi vitsiä veistelevien joukossa erottua edukseen. Jos maanläheinen tuttavallisuus ei tunnu luontevalta, ei tarvitse olla etäinen vaan hienostuneen arvokas. Ja jos et halua säntäillä innokkaasti viimeisimmän trendin perässä, ei se tarkoita sitä, että olisit flegmaattinen, vaan harkitsevan rauhallinen.

Tärkeintä on, että olet vain sitä mitä olet ja että brändisi puhe tuntuu luontevalta kohderyhmäsi korvissa. Sillä luonteva brändi on uskottava brändi, ja uskottava brändi on luotettava brändi.

Kaipaatko apua brändisi äänensävyn terävöittämisessä?